Hjärnan kan fortsätta klassificera ord under sömnen. Foto: Domiriel, flickr.com

Du kan höra ord medan du sover

Man ska inte tala illa om de döda. Inte heller om de som sover, eftersom de kanske förstår vad som sägs. Ett experiment har visat att hjärnan fortsätter ta till sig information under sömnen.

En grupp med franska och brittiska forskarna ville ta reda på om hjärnan uppfattar ord under sömnen. Därför utrustades försökspersoner med EEG-elektroder, medan de fick luta sig tillbaka i ett behagligt rum.

Personerna fick i uppdrag, medan de var i vaket tillstånd, att trycka på en knapp med vänstra handen varje gång forskarna sade namnet på en djurart. Lästes namnet på ett objekt upp skulle personerna istället trycka med högra handen. Sedan tilläts personerna somna in, och fick därefter höra en ny lista med namn på djur och saker.

Hjärnan reagerade på samma sätt

Genom att mäta hjärnvågor kunde forskarna jämföra hur hjärnan reagerade i vaket och sovande tillstånd. Resultat var att områden i hjärnan fortfarande aktiverades på samma sätt, om än lite långsammare, trots att personen inte längre var vid medvetande och kunde trycka på knapparna.

– Vi har visat att den sovande hjärnan kan vara mycket mer aktiv än man kan tro, säger Sid Kouider vid universitetet Ecole Normale Supérieure i Paris, som utförde studien tillsammans med forskare från universitetet i Cambridge.

– Det här förklarar flera vardagsfenomen, som att vi reagerar mer på att höra vårt namn eller vår alarmklocka medan vi sover, jämfört med andra ljud som är lika höga, säger han i ett pressmeddelande.

Svensk forskare: Värt att studera vidare

Den svenske sömnforskaren Jonathan Cedernaes, vid Uppsala universitet, anser att studien är elegant utförd.

– Tidigare studier har visat på att redan befintliga minnen kan förstärkas med vissa stimuli -  som ljud och dofter -  medan en person sover. Här har forskarna visat att det även går att bearbeta ny information under sömnen, säger han.

Jonathan Cedernaes menar att det hade varit intressant att undersöka fenomenet även under andra sömnstadier än den lätta sömn som undersöktes i experimentet, då man vet att olika typer av sömn är involverade i olika typen av minnen.

Kan även störa sömnen

Det är dock ingen större poäng att börja lyssna på nationalencyklopedin som ljudbok medan man sover.

– En sammanhängande sömn är bra för minnet, immunfunktionen och ämnesomsättningen. Blir sömnen störd, av till exempel ljud, så kan det störa dessa funktioner. Och kanske är det så att hjärnan efter några nätter börjar filtrera bort att den uppfattar ord, men det får fortsatt forskning avgöra, säger Jonathan Cedernaes.

Studien publiceras i Current Biology.

Sömnstadier

Kroppen pendlar mellan olika tillstånd under sömnen. De lättaste sömnstadierna kallas N1 och N2. Det var i dessa sömnfaser som försökspersonerna befann sig i när experimentet utfördes.

N3 är en fas av djupsömn, med långsammare hjärnvågor, som tros vara nyttig för hjärnans bearbetning av fakta.

Under REM-sömn, eller drömsömn, har hjärnan en ämnesomsättning som till och med kan vara högre än under vaket tillstånd, och denna sömnfas tros vara bra för bearbetning av motorisk och emotionell inlärning.

Källa: Jonathan Cedernaes, Uppsala universitet.