Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se hur mycket näthandeln har ökat över åren och träffa nätshopparen Hanna. Foto: SVT

E-handelsboom orsakar miljöproblem – en tredjedel returneras

Uppdaterad
Publicerad

Nya siffror från Postnord visar att e-handeln ökat med 40 procent i Sverige under pandemin. Transporterna kan skapa miljöproblem, eftersom omkring en tredjedel av varorna returneras. Det menar forskare som nu efterlyser nya regler mot gratis returer.  

Under coronaåret 2020 slog e-handeln alla rekord. 

– Det här är den mest extrema utvecklingen jag någonsin varit med om. Och då har jag följt e-handeln sedan 1995, säger Arne Andersson, e-handelsexpert vid Postnord.

Spela klippet för att se hur mycket e-handeln ökat över åren och träffa nätshopparen Hanna. 

Omkring en tredjedel returneras

I snitt returneras dock en tredjedel av alla kläder vi köper då vi verkar ha svårt att till exempel välja rätt storlekar eller beställer hem sådant som vi egentligen inte behöver. 

– I snitt i svensk e-handel så ligger det mellan 30-40 procent av saker som returneras på e-handel, och i butik är det 1-2 procent, säger Anna-Maria Petisme, industridoktorand som forskar på returer inom svensk modeindustris e-handel vid Högskolan i Borås. 

Skapar miljöproblem

De ökande transporterna till följd av returerna och det ökande antalet sopor skapar miljöproblem.

– När näthandeln ökar innebär det fler transporter. Då ökar även utsläppen, om man inte på något sätt optimerar det hela. Detsamma gäller emballageförbrukningen, den ökar också i takt med näthandeln. Det gör att utsläppen blir större än om man handlar i en närliggande butik, säger Annelise De Jong, forskare i hållbar konsumtion vid IVL Svenska Miljöinstitutet. 

Efterlyser sätt att minska returerna

Nu efterlyser forskare hårdare tag mot de ökande returerna. Till exempel genom att företagen måste bli bättre på att beskriva storlekar på kläderna vi köper och att fria returer slopas. 

– Det skulle vara mycket bättre om vi fick bort returer. Det påverkar miljön och branschen. På alla sätt är det ohållbart, säger Anna-Maria Petisme. 

Katarina Graffman är antropolog vid Uppsala universitet och har studerat skillnaden i människors beteenden när de handlar på nätet jämfört med i fysiska butiker. Hon tror att e-handeln behöver regleras mer för att vi ska göra mer genomtänkta val. 

– Ett sätt att få folk att konsumera mindre är att bygga in hinder på vägen till att man trycker yes och betalar. Ser man på näthandeln så kan man se att man försöker ta bort alla hinder. Från att du ser tills du köper finns inga alls utan det ska gå så snabbt som möjligt, säger hon.

Vill du veta mer om e-handeln? Se Vetenskapens värld – E-handeln: Framtidens shopping måndagen den 29 mars klockan 20.00 i SVT2 eller på SVT Play .

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer