Den nyupptäckta dinosauriearten påminner om dagens svanar. Foto: Lukas Panzarin/ Janerik Henriksson/TT

Upptäckten: Lika som bär – men ändå olika

Den har en svanhals, är lika stor som en gås och levde i vatten. Nu har forskare upptäckt ännu en spektakulär dinosaurieart.

Den nyligen upptäckta arten levde för mellan 71 och 74 miljoner år sedan i det som idag är Mongoliet. Forskarna har gett den namnet Halszkaraptor escuilliei och den här dinosaurien kunde ta sig fram både i vatten och på land.

Andrea Cau, paleontolog vid universitetet i Bologna, är en av forskarna bakom upptäckten. Enligt honom är fyndet något alldeles särskilt.

– Det är första gången vi hittar en fågellik dinosaurie som levde både i vatten och på land, säger Andrea Cau till SVT Vetenskap.

Mycket detaljer

I studien, som publiceras i Nature, har forskarna använt sig av synkrotronstrålning för att undersöka fossilet. Med hjälp av röntgenteknik kunde forskarna titta närmare på de skelettdelar som fanns kvar i stenen.

– Jag blev överraskad över alla fina detaljer som vi fått med hjälp av den här nya tekniken, säger Andrea Cau.

Forskarnas rekonstruktion visar att Halszkaraptor var lika stor som en gås och hade en lång svanliknande hals. Den hade inga riktiga vingar, men kunde i likhet med pingviner ta sig fram i vattnet med hjälp av sina fenor.

”Inte sett något liknande”

Väl uppe på land reste den sig upp för att fortsätta på sina bakben. Forskarna tror att den jagade både på land och i vattnet och att födan bestod av fisk, kräftdjur, små reptildjur och insekter.

– Det här är en ny typ av dinosaurie med överraskande många drag. Vi har aldrig tidigare sett något liknande bland dinosaurier, säger Andrea Cau.

Enligt forskarna utgör den nyupptäckta arten en gren av dinosauriefamiljen som kallas Dromaeosauridae.

– Man kan se Halszkaraptor som en nära släkting till fåglar. De utvecklade en kropp som påminner om den kroppsform som vissa av våra fåglar har, säger Andreas Cau.