Dinosauriefjädern och fästingen har bevarats i bärnstenen i miljontals år. Foto: Nature Communications/Peñalver med flera.

Fästingplågan fanns även under dinosauriernas tid

Nu har forskare hittat bevis för att fästingar sög blod från befjädrade dinosaurier. Parasiten som de har funnit satt inkapslad i en bit bärnsten och uppskattas vara 100 miljoner år gammal.

Forskare från Oxford University har studerat fynd av bärnsten, alltså förstenad kåda. Inuti bärnstenen fann de en parasit tillsammans med en fjäder efter en dinosaurie, enligt en studie som publiceras i Nature Communications. Upptäckten är det första beviset på att även dinosaurier hade problem med fästingar, enligt forskarna.

– Det här är det första beviset för att fästingar parasiterade på befjädrade dinosaurier, säger Ricardo Perez-De-La Fuente, paleontolog och en av forskarna bakom studien, till SVT Vetenskap.

Inte en fågel

Det här för kanske tankarna till filmen Jurassic Park, där man lyckades utvinna dna ur en mygga som sugit dinosaurieblod och blivit inkapslad i bärnsten. Med hjälp av djurens dna kunde dinosaurierna väckas till liv igen. Men något dna kommer inte det här fyndet att ge.

I stället har det gett en bild av hur de urgamla fästingarna såg ut. Forskarna har använt sig av datortomografi för att rekonstruera fästingen.

Forskarna vet fortfarande inte vilken typ av befjädrad dinosaurie som fästningen hade festat på, men de är säkra på att det inte rör sig om en fågel. De moderna fåglarna dök nämligen upp långt senare.

Vill hitta fler

Om parasiten sög blod från flera olika dinosauriearter återstår för forskarna att ta reda på.

– Vi kan inte veta säkert med de bevisen vi har nu, säger Ricardo Perez-De-La Fuente.

Han hoppas nu på att hitta fler fästingar och parasiter som kan kopplas till dinosaurier.