Foto: Roberto Molar Candanosa/Scott Sheppard/Carnegie Institution for Science

Spår efter en nionde planet i solsystemet

En ny dvärgplanet som ser ut att påverkas av en osynlig kraft har upptäckts i vårt solsystem. Dvärgplaneten talar för att det finns en nionde planet.

En dvärgplanet som astronomer från Carnegie Institute for Science har döpt till ”Vätten” (The Goblin) har upptäckts i utkanten av vårt solsystem. Dvärgplaneten är så långt från solen att det tar den 40 000 år att åka sin bana runt solen. Jämfört med till exempel Pluto som tar 248 år på sig att åka runt solen.

— Vi börjar först nu upptäcka hur vårt solsystems yttre gräns ser ut och vi tror att det finns tusentals dvärgplaneter där ute, säger Scott Sheppard, en av astronomerna bakom upptäckten, till The Guardian.

Ett tecken på en nionde planet

Upptäckten har stor betydelse för teorin om en nionde planet i vårt solsystem. En planet vi fortfarande inte sett. Istället har man sett hur den möjligen påverkar himlakroppar i utkanten av solsystemet. Dessa himlakroppar har en oval bana som gör att dess avstånd till solen varierar.

— Forskare har upptäckt att många av dessa himlakroppar, när de ligger närmast solen, ligger på samma sida av solen. Man hade förväntat sig att de skulle ligga slumpmässigt runt solen, men så är det inte, säger Anders Johansen, forskare i astronomi på Lunds Universitet.

Som en nål i en höstack

Forskarna tror att planet nio drar på dessa himlakroppar med sin gravitation vilket har fått dem att följa liknande banor runt solen. Men att faktiskt hitta planeten är inte så lätt. För att se den måste ljuset från solen reflektera på planet nio och ta sig till oss.

— Men den är så långt bort att ljuset är väldigt svagt när det är framme, säger Anders Johansen.

När man mäter avstånd i vårt solsystem brukar man prata om en astronomisk enhet som motsvarar avståndet från jorden till solen. Den yttersta av våra planeter, Neptunus, ligger 30 astronomiska enheter från solen. Planet nio förväntas ligga mellan 200 ända upp till 1200 astronomiska enheter från solen. Den är i så fall så långt bort att den inte har avslutat en bana runt solen sedan civilisation uppstod på jorden.

Om det visar sig att planet nio finns skulle den kunna ge oss en ny inblick i hur vårt solsystem såg ut i dess ungdom.

Tror du att det finns en nionde planet?

— Ja det tror jag. Jag tycker det finns mer och mer bevis för det, säger Anders Johansen.