Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I byggnader med många stora fönster, som museum, kan den energilagrande fönsterfilmen få extra stor betydelse. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Fönstret som kan lagra solenergi

Svenska forskare har specialdesignat en molekyl som lagrar solstrålar på dagen och släpper ut energin som värme på kvällen.

Solens strålar innehåller enorma mängder energi. Om vi kunde fånga och lagra dem på ett effektivt sätt skulle vi ha mer energi än vi behöver.

Batterier och vätgas är två kemiska sätt som redan används för lagring av solenergi. Men en typ av kemisk energi är inte lika välkänd: molekylbaserad termisk energilagring.

Svenska forskare ligger bakom

Forskare på Chalmers Tekniska Högskola har tagit fram en molekyl som lagrar energi när den utsätts för solljus. Molekylen består av kol, kväve och väte och när den träffas av solens strålar blir den en energirik isomer. Det vill säga en molekyl med samma kemiska formel men med en annan sammansättning.

Se videon ovan för att se hur det fungerar.

När solen slutar lysa på molekylerna återgår de till sin utsprungliga form med dubbelbindningar. Då frigörs energin som värme.

Ska testas i höst

— Nu har vi gjort molekylen och visat att den fungerar, nästa steg är att visa att det ger effekter i större skala och att vi kan producera materialet kostnadseffektivt, säger Kasper Moth-Poulsen som leder forskningen på Chalmers.

Än så länge har man endast använt filmen på en liten remsa, men i höst ska den testas på fullskaliga fönster. Det kommer bland annat ge svar på hur mycket värme som filmen leder bort och hur mycket energi som kan sparas.

— Olika material och olika implementeringar kan ge olika möjligheter där värmelagring kan vara en av dem. Tidsperspektivet är svårt att bedöma i mina ögon då utmaningarna är så stora, säger Magnus Borgström, professor Lunds Tekniska Högskola.

Studien är publicerad i Advanced Science.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play