Foto: Nasa

Analys: För första gången kan vi se svarta hål krocka

Analys ·

Gravitationsvågorna visar oss delar av universum vi aldrig förut har kunnat se.

Ulrika Engström

Vetenskapsreporter

För första gången har vi lyckats ”se” två svarta hål som krockar. Genom att analysera gravitationsvågen som träffade jorden kunde fysiker räkna ut massan på de båda hålen som smälte samman och att det skedde för 1,3 miljarder år sedan. En ny typ av astronomi är född och i dag belönas den med Nobelpriset i fysik.

Stjärnbävningar

Den nya gravitationsvågs-astronomin kan ”se” kosmiska fenomen som tills nu har legat dolda för oss. Det innebär att vi kommer att få en helt ny bild av universum.

I framtiden skulle vi kunna urskilja gravitationsvågor som härstammar från våldsamma jordbävningar på stjärnor, så kallade stjärnbävningar. De uppstår långt in i en stjärna innan den exploderar i ett supernova-utbrott.

Med ännu mer känsliga instrument skulle man till och med kunna titta in i universums födelseögonblick.  Gravitationsvågor från självaste big bang skvalpar runt i rumtiden och bär med sig information om hur universum såg ut då.

Krockande neutronstjärnor

Till dags dato har man lyckats observera fyra olika svarta hål som kolliderar. Nu hoppas fysikerna på att också kunna fånga upp gravitationsvågor från en annan typ av objekt, nämligen av så kallade neutronstjärnor som kolliderar. Neutronstjärnor är inte lika massiva som de svarta hålen men de har en fördel, nämligen att vi kan se dem med teleskop känsliga för framförallt gamma- och röntgenstrålar.

Envisa rykten

Så om vi skulle kunna fånga upp krusningarna från två neutronstjärnor som kolliderar hoppas fysikerna nu på att kunna rikta teleskopen åt det hållet och förhoppningsvis också kunna se smällen. Då får vi också ett synligt bevis för gravitationsvågornas existens.

Envisa rykten i forskarvärlden hävdar att en sådan upptäckt redan är gjord och att den ska presenteras om bara några veckor.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.