Om vi letar riktigt noga så kan vi sannolikt hitta kvarlevor från Issi Saaneq även i Sverige, tror geologen Vivi Vajda. Foto: Dr. Oliver Wings/Halle Wittenberg Martin-Luther University

Ny upptäckt: Se förfadern till världens största dinosaurie

En 214 miljoner år gammal dödskalle har visat sig tillhöra världens äldsta växtätande dinosaurier. Fyndet skvallrar om varelser som en gång kan ha spatserat över svenska marker.

En grupp internationella forskare har upptäckt en ny dinosaurie på östra Grönland. Arten har visat sig vara en växtätare – vilket ger en ny inblick i det forna ekosystemet och dinosauriernas evolution.

– Det här är det nordligaste fyndet som någonsin hittats av denna typen av dinosaurien, säger Vivi Vajda, geolog och forskningschef vif Naturhistoriska riksmuseet.

Dinosaurien är döpt till Issi Saaneq och betyder “kallt ben” på grönländska för att hylla befolkningen. Studien har publicerats i tidskriften Diversity.

Växtätarnas föregångare

De första kvarlevorna hittades av forskare redan 1994. De sista bitarna grävdes fram 2012.

– Genom att analysera skallen kunde forskarna konstatera att den tillhör en växtätare som är föregångare till sauropoderna - de största landdjuren som någonsin levt på jorden. Sauropoder tillhör gruppen ödelhöftade dinosaurier, vilka har en lång hals som hjälper dem att komma åt all skogens växlighet.

Dessa dinosaurier utvecklades vidare till de växtätande dinosaurierna som vi känner till idag.

Kan finnas fossil i Sverige

Eftersom dinosaurien var just växtätare så ger det här ytterligare bevis för ett forna grönt Grönland - och att landskapet liknade det som fanns i Sverige under samma tidsperiod.

Sediment från den här tidsperioden som forskarna fann på Grönland går dessutom att finna i södra Sverige.

– Om vi letar riktigt noga, så kan vi nog hitta kvarlevor från Issi Saaneq även här, säger Vivi Vajda.