Vid prostatacancer bildas elakartade tumörer i prostatan. Foto: SVT

Forskare har hittat en svaghet hos svår prostatacancer

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform och drabbar ungefär 10 000 män varje år. Nu har en grupp amerikanska forskare upptäckt någonting som de kallar för den behandlingsresistenta prostatacancerns akilleshäl – och en möjlig behandling.

Jämfört med andra cancerformer brukar prognosen vid prostatacancer vara god. I många fall är sjukdomen så lindrig att den inte kräver behandling eller så går den att bota med kirurgi eller strålbehandling i ett tidigt skede.

Men det finns också mer elakartade och snabbt växande former av prostatacancer som tidigt sprider sig och är svårare att behandla. Det går ofta ändå att hålla sjukdomen i schack genom att bromsa spridningen med till exempel hormonterapi.

I en ny studie har forskare studerat den aggressivaste formen av prostatacancer som kallas kastrationsresistent prostatacancer. I princip alla som avlidit av prostatacancer hade denna form, som inte längre svarar på behandling.

Dör av för mycket protein

Prostatacancerceller är beroende av den process i cellen som tillverkar proteiner, eftersom det ger bränsle åt deras tillväxt. Men det finns en svaghet, om cellerna får för mycket protein så dör de.

Vid den snabba tillväxt som sker hos de mest aggressiva prostatatumörerna borde det därför bildas väldigt mycket proteiner. Men forskarnas resultat visar att de elakartade cancercellerna har utvecklat en ”broms” för tillverkningen av proteiner så att de får tillräckligt för att växa och inte för mycket så att de dör.

– Det är väldigt intressant att forskarna upptäckt den här nya mekanismen hos cancercellerna, nyckeln till hur de överlever den snabba tillväxten. Det ger en ny måltavla man kan rikta in sig på vid aggressiva prostatatumörer, säger Anders Bjartell, professor i urologi vid Lunds universitet och överläkare vid urologkliniken vid Skånes universitetssjukhus.

Ny måltavla

Den här bromsen är också ett slags protein, fast en annan sort. Forskarna försökte därför hitta ett sätt att blockera denna proteinbroms och på så sätt få cancercellerna att dö av den höga proteinmängden.

De fann då ett experimentellt läkemedel på ett laboratorium som studerar allvarliga hjärnskador. Där hade andra forskare utvecklat en molekyl som blockerar just den här proteinbromsen, men för ett annat syfte.

– Kunskapen öppnar möjligheter till utveckling av nya mediciner och nya behandlingsstrategier, som hittills varit outforskade. De här mer mekanistiskt ingående upptäckterna behövs om vi ska nå till mer skräddarsydda behandlingar eftersom vi då behöver ett stort urval av lovande behandlingar att välja mellan, säger Delila Gasi Tandefelt, prostatacancerforskare och doktor i molekylär medicin vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Lovande behandlingsmetod

Forskarna testade först läkemedlet på behandlingsresistenta prostatacancertumörer som de låtit växa till sig i laboratoriet. De här tumörerna hade tagits från människor. De testade sedan läkemedlet på möss som fått mänskliga prostatacancertumörer.

Det visade sig att läkemedlet fick elakartade prostatacancertumörer att minska i storlek medan normala celler lämnades opåverkade. Även mindre elakartade tumörer lämnades opåverkade. Men de går å andra sidan att behandla på andra sätt.

– Det verkar som en väldigt lovande framtida behandlingsmetod. Studien är omfattande och forskarna har använt sig av moderna metoder för att studera effekten av läkemedlet. Nu återstår att undersöka läkemedlet ytterligare och så småningom testa det på människor, säger Anders Bjartell.