Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: TT

Forskare: Kroppsvikten påverkas mer av fett

Vill du gå ner i vikt? I så fall är det effektivare att minska på mängden fet mat, än på mängden pasta eller ris, visar forskning.

Kolhydrater eller fett? Debatten har gått het om vilken metod som är bäst för dem som vill gå ner i vikt. Traditionellt har intaget av fet mat, som grädde eller smör, pekats ut som boven i dramat. De som förespråkar exempelvis LCHF hävdar i stället att det är en minskning av kolhydraterna, som det finns mycket av i pasta och ris, som är nyckeln till ett slankare liv. Tanken med dieten bygger på en idé om att kroppen har svårare att omvandla kalorier i form av fett till energi än motsvarande kalorier som kommer från kolhydrater.

Genom att minska mängden kolhydrater till en så liten mängd som möjligt får man alltså kroppen att ta upp så lite energi som möjligt utan att gå miste om de viktiga ämnen som finns i mat, framför allt protein och omega-3 och -6. Dessutom så ska en minskad mängd kolhydrater leda till lägre blodsockernivåer och därmed lägre insulinnivåer, något som är bra för de allra flesta.

Amerikanska forskare följde 19 feta personer som till en början fick exakt 2.700 kalorier per dag. Sedan minskade de på kaloriintaget i två veckors tid, antingen genom att minska på mängden kolhydrater eller på mängden fett.

Intensiv övervakning

Under tiden övervakades de noga av forskarna. Varje liten gnutta mat, dryck eller motion noterades. Även mängden utandat syre och koldioxid mättes, samt mängden kväve i urinen. Allt för att kartlägga de kemiska processerna inne i kroppen så noga som möjligt.

Efter sex dagar hade båda metoderna resulterat i en viktnedgång. Men de som hade ätit mindre fett hade minskat sitt kroppsfett med i snitt 463 gram, att jämföra med 245 gram för dem som hade minskat på mängden kolhydrater.

– När man bantar så är inte en viktnedgång viktigast utan det är att minska på mängden fett. Det man noterade var att i det fall man minskade på andelen kalorier från kolhydrater så ökade fettförbränningen mer än när man minskade på andelen kalorier från fett. Dock var minskningen av kroppsfett högre i det fall man minskade på andelen fett, förklarar Erik Näslund, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper på Karolinska Institutet i Stockholm.

Vad rapporten visar är helt enkelt att en kolhydratfattig kost leder till högre förbränning av fett, men det fett som förbränns kommer både ifrån kosten och ifrån kroppens fettreserver. Mängden kroppsfett minskas alltså inte i samma utsträckning som om mängden fett i kosten begränsats istället.

Inga skäl

Forskarna, verksamma vid National Institutes of Health, konstaterar att det inte finns några metaboliska skäl att välja en diet fattig på kolhydrater framför en som innehåller lite fett. Tvärtom.

Trots att rapporten visar att det kan finnas en skillnad på kort sikt så var det viktigaste resultatet av experimentet en matematisk formel som visar att kroppen på lång sikt lär sig att kompensera för obalansen i kosten. Efter tillräckligt lång tid med antingen mindre kolhydrater eller mindre fett kommer alltså kroppen att lära sig hur den ska hantera sina egna fettreserver.

– Precis som de säger i rapporten så är den stora frågan för den som vill gå ner i vikt hur man i praktiken begränsar intaget av energi i form av kalorier, säger Hanna Eneroth, nutritionist vid livsmedelsverket.

Enligt henne går rapporten i linje med vad forskare sett under ganska lång tid, nämligen att det som spelar störst roll när en person försöker nå en mer hälsosam kroppsvikt är att intaget av kalorier är mindre än åtgången, och för att kunna hålla sig till en sådan kost måste dieten vara sådan att personen klarar av att hålla sig till den.

– Vi rekommenderar fortfarande en varierad kost med mycket grönsaker, frukt, baljväxter och fullkornsprodukter för att människor ska må bra, säger Hanna Eneroth.

Den nya studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Cell Metabolism.

Fakta: Skillnad på fett och fett

Visa

Fetter delas in i mättade respektive fleromättade eller enkelomättade fetter där de förra främst kommer från djurriket (animaliskt fett), medan de senare främst finns inom växtriket (vegetabiliskt fett).

Smör, ost och grädde innehåller en större andel mättat fett, medan raps- och olivolja innehåller mer enkel- eller fleromättade fettsyror.

Fleromättade fetter anses generellt som nyttigare än dito mättade.

Kolhydrater är en ämnesklass av olika sockerarter som det finns mycket av i exempelvis pasta, potatis och ris.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer