Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Forskaren Mikael Heimann svarar på frågor om barns skärmtid.

Forskare: ”Skärmtid kan försämra barns utveckling”

Uppdaterad
Publicerad

85 procent av tvååringar i en ny studie tittar på TV dagligen. Forskare över hela världen undersöker samband mellan barns utveckling och digitala medier. Men hur farligt är egentligen skärmtid för barn? 

Åsikter om hur digitala medier påverkar barns utveckling går isär. Vissa menar att skärmar förbättrar språkutveckling hos barn och ökar deras förståelse för världen. Andra misstänker att de skadar barns förmåga till uppmärksamhet och socialt samspel. 

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att barn som är under två år inte använder skärmar överhuvudtaget. Och för barn mellan två och fem år gäller en timme om dagen. 

Hur mycket vet vi egentligen? 

Enligt Mikael Heimann, professor emeritus i utvecklingspsykologi, är rekommendationerna orealistiska och saknar hänsyn till hur barnen använder sig av sina skärmar. 

Mikael Heimann leder baby- och barnlabbet vid Linköpings universitet som följt 115 familjer för att se hur skärmar påverkade barnens utveckling.  

85 procent av barn under två år tittade på TV varje dag. Två  av tre använde en smartphone dagligen. 

De såg ett negativt samband mellan TV-användning och barns språkutveckling. Att läsa tillsammans med familjemedlemmar å andra sidan hade ett positivt samband. 

Enligt Michael Heimann är det inte nödvändigtvis skillnaden mellan att lära sig av böcker och TV som är stor. Skillnaden är att barn oftast är ensamma med sitt skärmtittande och sin inlärning. 

– Det är inte så att barn inte lär sig men de lär sig långsammare, säger Mikael Heimann. 

Ny teknik kan förändra inlärning 

Han poängterar att ny teknik såsom iPads bara funnits i 10 år och att det är för tidigt att dra slutsatser om hur digitala medier kommer att påverka barn i framtiden.  

Däremot tror han att det finns en risk att vi blir ‘lurade’ eftersom vår hjärna är skapad att hela tiden söka ny information. Den får vi genom sökfunktioner såsom Google, men det finns en risk att vi inte tolkar informationen på rätt sätt.  

-Vi tror att vi får ett svar men vi får inte förståelse. Förståelse är något som tar längre tid, säger Mikael Heimann.

Programmet ”Skärmgenerationen” sänds i Vetenskapens värld måndag 7 september 20.00 i SVT2 och på SVT Play från den 6 september.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer