I dag är hälften av Frankrikes vuxna befolkning överviktiga och en sjättedel lider av fetma Foto: Arkivfoto: TT

Frankrike förbjuder obegränsad refill på läsk

Publicerad

Från och med i dag blir det olagligt att sälja obegränsat med läsk och annan sockrad dryck för ett fast pris i Frankrike.

Frankrike har tidigare infört en rad åtgärder för att bromsa problemen med ohälsa i spåren av ökad övervikt och fetma.

Redan 2004 förbjöd man varuautomater i skolor och sedan dess har endast maskiner som säljer vatten eller frukt varit tillåtna. Frankrike har också en skatt på läsk sedan flera år tillbaka.

Och från och med i dag blir det alltså förbjudet för restauranger och kaféer att sälja obegränsat med läsk till ett fast pris, eller att erbjuda obegränsat med läsk gratis.   

Lagen gäller inte bara läsk utan all typ av dryck som innehåller tillsatt socker, till exempel sportdryck och energidryck.

Hälften överviktiga

Lagen röstades igenom redan 2015, som en del i ett större reformpaket som ska bromsa ohälsan i landet.

I dag är hälften av Frankrikes vuxna befolkning överviktiga och en sjättedel lider av fetma, vilket placerar landet i mitten av EU-snittet.

Världshälsoorganisationen WHO slog i höstas fast att det nu finns tillräckligt med data på att en ”läskskatt” kan minska konsumtionen och därmed sjukdomar som följer i spåren av fetmaepidemin.

I dag vet man att det finns ett klart samband mellan intag av sockersötad dryck och fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Flera länder testar

Ett antal städer i USA, bland andra Philadelphia San Fransisco och Boulder i Colorado, har det senaste året klubbat skatt på sockersötad dryck. Även länder som Mexiko, Storbritannien och Sydafrika har antingen infört en liknande skatt eller kommer att göra det de närmsta året.

I gruppen sockersötad dryck ingår bland annat läsk, juice, energidryck och så kallat ”vitaminvatten”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer