Rymdteleskopet Hubble hjälpte till att bekräfta det nyupptcäkte svarta hålets storlek. Arkivbild. Foto: NASA

Ultramassivt svart hål upptäckt med ny teknik – ”Extremt spännande”

Ett av de största svarta hålen forskare någonsin observerat har nu upptäckts med hjälp av en ny sorts teknik, rapporterar Royal Astronomical Society (RAS).

– Hålet, som är ungefär 30 miljarder gånger vår sols massa, är ett av de största som någonsin upptäckts. Storleken är på den övre gränsen för hur stora vi tror att svarta hål teoretiskt kan bli, så det är en extremt spännande upptäckt, säger observationskosmologen James Nightingale, huvudförfattare av studien, till akademin.

Teamet som gjorde upptäckten, lett av Durham University i Storbritannien, använde en teknik som kallas gravitationslinsning. Förklarat i korta drag används en närliggande galax som ett gigantiskt förstoringsglas för att böja ljuset från en galax i bakgrunden. På så sätt blev det möjligt för forskarna att noggrant undersöka hur ljus böjs av ett svart hål inuti en galax hundratals miljoner ljusår från jorden.

Hubble bekräftar storleken

Det är första gången som ett svart hål hittats med hjälp av linstekniken. Simuleringar gjorda av en så kallad superdator, samt bilder tagna av rymdteleksopet Hubble har också använts för att bekräfta storleken på hålet.

Forskarna beskriver det som en ”extremt spännande” upptäckt som öppnar för nya möjligheter att hitta ytterligare svarta hål.