Kan ditt hår ha uppstått för att svalka din skalle? Foto: Scanpix

”Hår uppstod för att kyla, inte värma”

Elefanter använder sitt hår för att kyla av sin stora värmeproducerande kropp, visar en ny studie. Och forskarna bakom tror nu att det var därför som hårighet först uppstod.

Vi människor är mindre hårigaän våra mer aplika förfäder. Forskare har alltid utgått från att våraapförfäder hade mer hår för att de behövde skydda sig mer mot kyla. Men tänk omhårets ursprung var något annat? Kan det vara så att håret istället kom tillför att kyla av kroppen?

En ny studie visar nu att hår kan ha just den effekten. I enstudie på elefanter visar amerikanska forskare att den glesa hårväxten hosjordens största landdjur har en avkylande effekt.

Elefanter som svalkarsig...

Elefanter bor i varma länder i Asien och Afrika och behöverdärför göra sig av med mycket värme. Forskarna jämförde hur mycket värme somelefanterna kunde göra sig av med från hårig hud med hur mycket värme de gör sigav med från hårlös hud.

Resultaten visar att en elefant kan göra sig av med såmycket som 20 procent mer värme om den har hår än om den inte har det.

– Elefanter har fått behålla sin glesa hårväxt för att dethelt enkelt fortfarande har en evolutionär fördel, säger Elie Boud-Zeid, en avforskarna bakom studien.

...lär oss om håretsursprung

Enligt honom förklarar resultaten varifrån hår och päls frånbörjan egentligen kommer.

– Vi vet att hår och päls kom till hos däggdjur för mellan100 och 300 miljoner år sedan, och då var det mycket varmare än idag. Därförtror vi att håret först var till för att kyla av, och att dess värmeisolerandeeffekt uppstod senare.

Forskare oense

Men att håret ursprung berodde på ett behov att svalka sighåller inte alla forskare med om.

– Av de mer eller mindre hårlösa däggdjurarter som finnsidag, inklusive elefanterna, så har alla haft en mer hårig förfader, vilkettyder på att hårets ursprung kommer ifrån behovet av att hålla värmen, sägerJacob Höglund, biologiprofessor vid Uppsala universitet.

– Men att hår både kan ha en värmande och en kylande effekthåller jag med om. Och vilken av dem som kom först kan man alltid diskutera,även om jag tror att den värmande effekten kom först.

Elefantstudien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriftenPLOS ONE.