Foto: Scanpix

”Hets-drickar-genen” upptäckt

Forskare tror att vissa människor har en gen som kan bidra till hetsdrickande av alkohol, genom att öka tillförseln av ett kemiskt lyckoämne till hjärnan.

Genen som bär namnet RASGRF-2 är en av flera gener som tidigare knutits till människor med alkoholproblem, rapporterar BBC

Forskningen är gjord vid The King’s Collage i London och publicerats i vetenskapstidskriften PNAS.

Den term som forskarna använder är ”binge drinking” – att  dricka mycket alkohol under en kort tid för att bli berusad – vilket på svenska kan liknas vid att ”hetsdricka”, eller kort och gott att ”supa”.

De brittiska forskarna kom fram till att djur som saknade genen var mindre benägna att dricka alkohol än de som hade genen.

Och när forskarna scannade hjärnan på 663 tonårspojkar såg man att de som hade en variant av genen hade en högre dopamin-respons än de som saknade genvarianten.

Man återtog senare kontakten med samma pojkar när de fyllt 16 och frågade dem om deras alkoholvanor. De med den specifika varianten på RASGRF-2-genen visade sig då vara flitigare alkoholkonsumenter än de som saknade varianten.

Forskningsledaren Gunter Schumann förklarar att forskningen inte bevisar att genen i sig orsakar hetsdrickande, men att resultaten belyser delar av vad som kan ligga bakom att vissa människor är mer sårbara för alkoholens lockelser.

”Vi har förstått att genen spelar en viktig roll i hur alkohol stimulerar hjärnans dopamin-utsläpp, som i sin tur triggar belöningskänslor”, säger Gunter Schumann till BBC.