I en myrstack är varje individ värdefull. Foto: Erik T. Frank, Würzburgs Universitet

Hjälpsamma myror: Bär hem skadade för vård

Myror skapar ”sjukhus” för sina skadade där de får omvårdnad. Kanske är detta unikt i hela djurriket visar ny forskning.

En afrikansk myra (Megaponera analis) har visat sig bära tillbaka sina sårade kamrater för att sedan vårda dem hemma i myrstacken. De skadade myrorna kallar på hjälp genom att utsöndra en kemisk signal.

Väl tillbaka i myrstacken består omvårdnaden av intensivt slickande av de öppna såren. Detta skriver tyska biologer vars studie har publicerats i Proceedings of the Royal Society B.

Effektiv vård

– Vi tror att myrorna slickar de skadade för att rengöra såren och kanske även applicera lite saliv som minskar risken för infektioner, förklarar en av studiens författare, biologen Erik T. Frank.

Vården är så framgångsrik att enbart tio procent av de skadade myrorna dör till följd av sina skador. Utan vård har dödsandelen visat sig vara 80 procent.

Ovanligt beteende bland djur

Myrornas beteende är faktiskt väldigt speciellt. Altruistiskt beteende, alltså att hjälpa andra utan att själv förvänta sig något tillbaka är väldigt ovanligt bland djur menar biologen Mattias Forshage.

– Till synes altruistiskt beteende är ett av de klassiska problemen för moderna beteendestudier. För att det finns många teorier som menar att det alltid bottnar i egennytta, säger han.

Hittills är denna myra den enda kända insekten som har visat detta altruistiska beteende. Det kanske till och med är unikt i hela djurriket, tror forskarna bakom studien.

Tre faktorer ligger bakom

Det finns tre faktorer som kan ligga bakom myrornas till synes altruistiska beteende: de har relativt små kolonier med lågt födelsetal, de jagar byten som kan försvara sig själva väl och de jagar i grupp till skillnad från många andra myrsorter.

– Dessa faktorer gör att en enda individ är ganska värdefull. Vi tror även att hjälpbeteendet generellt har evolverat fram ur sådana här samhällsstrukturer, säger Erik T. Frank.

Men det behövs fler studier för att helt kunna förstå hur hjälpbeteendet och omvårdnadsinstinkterna har evolverat fram hos djur, avslutar Erik T. Frank.