Hjärnskannern du snart kan spela bordtennis i

Nej, detta är inte en bild från en ny skräckfilm. Det är en slags bärbar hjärnskanner som ska vara lätt och smidig att röra sig med.

Idag används ett flertal metoder för att läsa av hjärnans aktivitet. Det görs bland annat med en skanner som känner av magnetfältet runt våra huvuden. Magnetfält som skapas av elektriska signaler i våra hjärnor. Metoden kallas för MEG, kort för magnetoencefalografi.

Dagens MEG-skannrar är stora, tunga och baserade på en modell som ska passa alla, vilket kan vara problematiskt eftersom den inte är anpassad för barn. Dessutom måste patienten sitta väldigt stilla.

Nu har en internationell forskargrupp tagit fram en ny hjärnskanner som ska möjliggöra mer precisa hjärnavbildningar samtidigt som den är mindre och lättare. Snart kanske vi kan dricka te och spela bordtennis medan vår hjärnaktivitet registreras.

Inte lika klumpig

Skannern som nu har tagits fram är lätt och utformad att bäras som en hjälm. Den har även utrustats med en ny extrakänslig sensor. Detta innebär att personer kommer att kunna röra på sig medan deras hjärnaktivitet mäts. Justin Schneiderman, en medicinsk ingenjör och fysiker som gör liknande forskning, har läst studien och tycker att den nya modellen är en spännande utveckling.

– Den kombinerar det bästa av två världar, något som inte har varit möjligt tidigare. Det är en högkänslig maskin som tillåter naturliga rörelser hos patienter, säger han.

Att kunna skanna individer medan de rör sig innebär att forskare nu kan mäta hjärnaktiviteten under vardagliga aktiviteter och vid sociala interaktioner, skriver Matt Brookes, professor i fysik och astronomi och en av författarna bakom studien.

Hög effektivitet

Matt Brookes och de andra författarna tror att den nya modellen kan fyrdubbla effektiviteten för hjärnavbildningar av vuxna och upp till 20 gånger för småbarn. Dessutom tror dem att det kan leda till bättre omvårdnad och utredning av patienter med exempelvis epilepsi.

– Det har öppnats en ny dörr till lovande metoder för att utforska hur hjärnan fungerar – både vid friskt tillstånd och sjukt, säger Justin Schneiderman.