Noramerikans indian i traditionell klädsel – kan härstamma från Rysslan, lika gärna som Östasien. Foto: AP Photo/Susan Walsh/Scanpix

Indianernas förfäder var européer

Amerikanska indianer härstammar till betydande del från östra Europa och folkgrupper som vandrade österut genom norra Sibirien. Det visar ny forskning.

Har du någonsin funderat på var indianhövdingen Sitting Bull härstammar ifrån? Eller varifrån den korta regnskogsindianen har fått sina typiska ansiktsdrag?

Till utseendet ser amerikanska indianer mer östasiatiska ut än europeiska, men nu tyder nya DNA-analyser på att indianerna i Amerika till stor del är släkt med tidiga europeiska folkgrupper.

– Tidigare har man trott att Amerikas ursprungsbefolkning kommit från en enkel förgrening av folkgrupper från Östasien, men det visar sig vara mer komplicerat än så, säger Pontus Skoglund, forskare i evolutionsbiologi vid Uppsala Universitet, och en av författarna bakom den nya studien.

Stenålderspojke undersökt

Pontus Skoglund har tillsammans med forskarkollegor från bland annat Ryssland, Danmark och USA studerat kvarlevorna från en ung pojke som levde i södra Sibirien på stenåldern, för ungefär 24 000 år sedan.

Genom att samla ihop och analysera DNA från benresterna som bevarats tack vare permafrosten i området, upptäckte forskarna till sin förvåning att pojkens arvsmassa liknar både den som finns hos dagens europeiska folkgrupper och hos amerikanska ursprungsfolk – men inte östasiatiska folkgrupper.

– Det mest chockerande var att vi såg att den var så enormt lik individer från Europa, det första man tänker är, har vi gjort något fel, att proverna varit nedsmutsade, men vi har kollat väldigt noga, och det stämmer, säger Pontus Skoglund.

Indianer kommer från två folk

Det känt sedan tidigare att dagens indianer har tidigt och direkt släktskap med östasiater, men det DNA som visar på släktskap från européer har man trott uppstått långt senare, efter att Amerika koloniserades av européerna i mitten av 1400-talet.

Men Pontus Skoglund och hans kollegor har alltså kommit fram till att indianernas tidiga genetiska ursprung var tudelat. Att det europeiska blodet fanns där från början.

– Det är sånt där ögonblick man letar efter som forskare. Man vet att man har kommit på något som är viktigt för historien. Det första man vill göra är att berätta för andra forskare, säger Pontus Skoglund.

15 000 år i Amerika

Den första vågen av människor som vandrade över till den amerikanska kontinenten för omkring 15 000 år sedan, kom alltså troligen från två separata folkgrupper – en från östra Europa och en från Östasien.

De uppskattar att någonstans mellan 14 och 38 procent av de första amerikanska indianerna kom ifrån folkgrupperna kring nuvarande Ryssland och resten från Östasien.

DNA-teknik revolutionerar

Den nya forskningsrönen kring indianernas tudelade ursprung blev alltså möjliga tack vare dagens moderna DNA-teknik, som innebär att forskarna kan pussla ihop DNA-bitar och få ihop en bild av till exempel stenåldersmännikors släktskap.

– Det handlar om att rekonstruera historien på en tidsskala som är svår att veta mycket om utan traditionell arkeologi, det finns inga skriftliga källor, eller språk som kan berätta för oss vad som hände på den tiden, säger Pontus Skoglund.

Studien ”Ancient Siberian genomes provide clues to Native American ancestry” publiceras i Nature.