Skalbaggar orienterar efter Vintergatan

Forskare har för första gången kunnat visa att en insekt använder sig av Vintergatan för att navigera. Det handlar om dyngbaggen, som med sin mycket begränsade hjärnkapacitet rör sig förvånansvärt rakt.

Forskningsresultaten presenteras i det kommande numret av tidskriften Current Biology.

– De älskar sin dynga! säger professor Eric Warrant på Lunds Universitet, en av de forskare som står bakom studien. Han har öppnat en plastback full med dynga där forskarlagets dyngbaggar glatt mumsar i sig innehållet.

– Och så tillverkar de också dyngbollar förstås som används till att lägga ägg.

– Det som vi har upptäckt är att dyngbaggarna kan orientera sig med hjälp av Vintergatan. Och det är första djuret, som vi känner till i alla fall, som har den förmågan, säger professor Eric Warrant.

Springer spikrakt

För dyngbaggen gäller det att ta sin dyngboll och springa iväg snabbt som ögat. Annars är det stor risk att den hamnar i bråk och i värsta fall blir av med sin åtråvärda skapelse. För att snabbt ta sig så lång bort som möjligt så springer dyngbaggen förvånansvärt spikrakt.

Forskarna har tidigare visat att dyngbaggarna klarar den här navigeringen genom att använda polariserat solljus och månljus – sätter man hattar på dyngbaggarna som skärmar av ljuset så börjar de istället springa i cirklar.

Att det nu visar sig att dyngbaggen dessutom kan navigera efter Vintergatan kastar alltså nytt ljus över insektens talanger:

– De använder sig av Vintergatan på det sättet att de helt enkelt tittar på den här tydliga ljusspalten som Vintergatan är på södra delen av jorden och använder den för att orientera sig mot den här spalten och hålla en rak kurs, säger Eric Warrant.