Foto: TT

Hjärtläkare: Intensiv träning skadligt för motionärer

Uppdaterad
Publicerad

Hårdare träningsformer som militärträning och crossfit har blivit allt mer populära, liksom utmaningar som Vasaloppet, men forskning visar att det kan vara skadligt för den otränade vardagsmotionären att elitträna. Nu varnar hjärtläkare för allvarliga konsekvenser.

Vår tids hälsomantra är inte vila utan träning. Och helst ska träningen vara hård och frekvent.

– Vi lever i ett prestationssamhälle och allting vi gör värderas, säger Sofia Sjöström som driver hälsobloggen PT-Fia.

– Just nu är det mycket träning på sociala medier, folk visar upp att man har tränat och får likes på det. Det blir någon form av bekräftelse-cirkel, man skriver att man tränat, får sen en bekräftelse på att man var duktig och ett kvitto på att man finns.

Farligt för motionärer gå på elitnivå

Forskaren Niklas Psilander vid GIH, Gymnastik och idrottshögskolan, märker också av trenden där vanliga vardagsmotionärer i allt högre utsträckning börjar ägna sig åt elitidrott.

– Det har blivit mer extremt allting, det är jättetydligt, säger han. Och det gäller inte bara korta pass, som ska vara allt hårdare, utan också de längre passen som nu ska vara superlånga och extrema. Människor som tidigare ägnade sig åt Vasaloppet har bytt till Iron man eller Ö till Ö.

Men för den otränade kan det vara farligt.

– Om man sysslar med överträning så ökar risken för förmaksflimmer och det är en sjukdom som med åren ökar risken för att få stroke. Och stroke är en väldigt hemsk sjukdom, förklarar hjärtläkaren Mårten Rosenqvist på Danderyds sjukhus.

”Träning marknadsförs som något slags undermedicin”

– Jag är inte riktigt säker på att dessa konsekvenser står riktigt klart för dem som tränar väldigt tungt i dag. Men det här kan bli ett problem framöver, fortsätter han. Och jag tycker det är viktigt att man höjer ett varnande finger för den här typen av aktiviteter. Träning marknadsförs ju i dag som om det är något slags undermedicin utan biverkningar och så är det inte.

Sofia Sjöström har upplevt utbrändhet och är därför medveten om hur viktigt det är att ha ett sunt förhållningssätt till träning.

– Jag får hela tiden lyssna på signalerna, säger hon. En del gånger kan jag bli tvungen att ställa in träningspass, trots att jag känner stort sug efter att träna. Det handlar om att samarbeta med kroppen hela tiden.

Chefen kräver aktivt träningsliv

Nytt bland företag är att anställda måste träna för att hänga med i löneutvecklingen. I det kommunala bolaget Kalmar vatten, till exempel, måste personalen träna två gånger i veckan. HR-chefen Linn Sjögren förklarar i en intervju med SVT:s regionala program att bolaget lagt in detta i sina befattningsbeskrivningar.

– Därmed är det en arbetsuppgift som alla andra, slår hon fast.

Numera träffar hjärtläkaren Mårten Rosenqvist patienter som han inte träffade på för tio år sedan.

– De kommer till mig och har någon slags rubbning på hjärtrytmen och undrar om de ska träna mer, men jag brukar förklara att de ska träna mindre. Och då kan man få kommentarer av typen att de måste lägga ut sin pulskurva på Facebook eftersom deras chef kräver det. Det är en skrämmande utveckling!

Bättre promenera lugnt men regelbundet

Niklas Psilander vid GIH håller med och förklarar att det är viktigt att i stället ta hänsyn till sin ålder och sin livssituation när man väljer träning.

– Det forskningen visar är att det faktiskt är bättre att regelbundet vara fysiskt aktiv på en låg intensitetsnivå, som att ta lugna promenader till bussen, än att man kör stenhårt några gånger i veckan och sedan sitter still resten av tiden.

Forskning kring överträning

Visa
  • En undersökning om Vasaloppsåkare har visat att ju fler vasalopp man deltagit i och ju snabbare man åkt desto större är risken att få förmaksflimmer.
  • En studie gjord på Karolinska Huddinge har visat att även ganska måttlig träning ger ökad förekost av förmaksflimmer, framför allt hos män.
  • Enligt en dansk studie om överlevnad är överlevnaden bäst hos de människor som tränar måttligt, medan risken att dö är förhöjd hos de som lever stillasittande eller tränar väldigt mycket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer