Foto: SVT

Luftskeppens comeback – som klimaträddare

Uppdaterad
Publicerad

Modern teknik, mer precisa väderprognoser och ett stort behov av att minska utsläppen av växthusgaser har åter igen gjort ”luftens ubåtar” aktuella. Spela klippet ovan för att höra forskarnas bästa argument för luftskepp.

Luftskepp hade sin storhetstid i början av förra seklet, men det fick ett abrupt slut i och med en svår olycka 1937. Då exploderade det vätgasfyllda luftskeppet Hindenburg vid Lakehurst  i New York och strax därefter blev skeppen utkonkurrerade av kommersiella flygplan.  

Värdefull last

Nu argumenterar forskare från Brasilien, Tyskland och Malaysia för att vätgasfyllda luftskepp återigen ska trafikera luften, men i ett helt nytt syfte.

Klimatkrisen

Själva vätgasen i luftskeppets ballong är den värdefulla lasten, enligt en ny studie ledd av Julian Hunt vid det internationella forskningsinstitutet IIASA, i Österrike. 

Lagrar energi 

Vätgas är ett effektivt sätt att lagra energi från sol- och vindproduktion. Problemet är att det krävs mycket energi för att transportera det. Vätgas måste kylas ner och med högt tryck omvandlas till flytande form.  

Om man inte gör om vätgas till flytande form sparar man dock upp till 30% av den producerade energin.

Framme på destinationen kan vätgas sedan användas för att driva en bränslecell där den enda avgasen blir vatten. 

Explosionsrisken 

Den internationella forskargruppen har även en lösning på explosionsrisken. Förarlösa luftskepp och automatiserad på-  och avlastning skulle minska riskerna för olyckor.

Flygplatser föreslås vara belägna på avlägsna platser och luftskeppen skulle inte vara tillåtna att flyga på låga höjder över städer.   

Ta för lång tid 

Men alla är inte så säkra på att det kommer att fungera.  

— Transporttiden med dessa luftskepp kommer i de flesta fall bli för lång för att konkurrera med flygfrakt. Vissa mindre nischer kanske man kan få till men inget som nämnvärt skulle påverka transportsektorns klimatpåverkan, säger Jonas Åkerman, forskare på hållbara transporter, KTH. 

För att luftskepp ska bli verklighet krävs ett rejält politiskt tryck för att få ner koldioxidutsläppen och vi måste se en övergång till en vätgasbaserad ekonomi, enligt Julian Hunt, huvudförfattaren till studien.  

— Luftskepp var i trafik under flera decennier. De är ett riktigt alternativ. Vi behöver bara rätt initiativ, säger Julian Hunt.

Studien är publicerad i Energy Conversion and Management.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet