Kostas Kostarelos vill kunna styra algrobotarna till kroppens svåråtkomliga skrymslen, som ögats baksida. Foto: The University of Manchester

Magnetiska robotalger simmar dit forskarna vill

De är små som blodceller, gjorda av alger och kan simma i blod, urin och magsaft. Forskningen har nu gjort nya framsteg i arbetet med att utveckla små minirobotar som kan användas för att leverera medicin.

Spirulina, en spiralformad alg som kan köpas i de flesta hälsokostbutiker, kan ha fler användningsområden än vad man tidigare trott. Genom att göra dessa alger magnetiska har forskare visat att de kan styra algerna att simma dit de vill – i råttors kroppar.

I framtiden hoppas de använda algerna för att leverera medicin eller övervaka hur sjukdomar utvecklar sig i människokroppen.

Flyter runt utan motor

– Det finns flera system i våra kroppar som är svåra att nå med dagens medicin, som baksidan av ögat, eller vissa delar av nervsystemet. Medicinerna är som en båt som flyter runt utan motor. Vi har gett båten en motor som gör att vi kan styra den dit vi vill, säger Kostas Kostarelos, en av forskarna bakom studien.

Forskarna lät algerna bada i järnoxid, vilket gör dem magnetiska. Och med hjälp av magneter kan de därför styra hur algerna simmar i kroppen. Samtidigt är algerna självlysande och deras simmande kan därför övervakas utanför kroppen.

Ska inte skada cellerna

Nanoteknikforskaren Niclas Roxhed tycker att forskarna bakom studien har lyckats göra de små robotarna biologiskt nedbrytbara på ett bra sätt.

– Man vill att mikrorobotarna ska försvinna efter att de har gjort sitt jobb och inte vara till skada på kroppens celler, säger han.

– Det som är intressant är att de har lyckats kombinera de här tre grundläggande elementen för att mikrorobotar ska kunna användas i kroppen, fortsätter han.

Niclas Roxhed, forskare i nano- och mikrosystem vid KTH, ser potential i de nya algrobotarna, men tekniken är fortfarande i sin linda, säger han. Foto: Alex Abramson, MIT

Dödar cancerceller

Men mikrorobotarna blir intressanta först när de kan göra nytta i kroppen. Och forskarna bakom studien kunde visa att de små robotarna kunde döda cancerceller i ett experiment. I framtiden kan det kanske gå att få robotorna att simma till tumörer och ta kål på dem.

– Det är många steg kvar innan vi är där. Först måste vi se att det fungerar i större djur och kan användas mot någon specifik sjukdom, säger forskningsledaren Kostas Kostarelos.