Data insamlad under en tioårsperiod i England har analyserats och forskarna har studerat risken för olyckor med dödlig utgång för andra personer än den som orsakat olyckan. Tidigare forskning har fokuserat mer på risken att själv råka ut för skada vid en olycka.
Män överrepresenterade i statistiken
Bland de sex fordonstyper som jämfördes i studien visade sig män och kvinnor ha samma risk för olyckor endast vid framförandet av bussar.
I övrigt var männen överrepresenterade i de olyckor som skadat andra personer. Högst är risken bland de män som kör motorcykel som är med i tio gånger fler olyckor jämfört med kvinnliga motorcykelförare.
Ett liknande mönster går att se i Sverige, även om statistiken här mäter vilka som dör i trafiken och inte vem som orsakat en olycka.
– Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män, säger Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Män kör mer än kvinnor
Överlag visar statistiken att män kör i större utsträckning än kvinnor, både bland de som kör privat och de som är yrkesförare. Till exempel så är bara fem procent av lastbilschaufförer kvinnor, men de är inblandade i långt färre dödsolyckor än sina manliga kollegor.
Just lastbilar utgör en stor risk i trafiken, 16.5 procent av dödsfallen i studien orsakades av lastbilar. Två tredjedelar av olyckorna orsakades av bilar och taxibilar, men när man däremot tittar på risken per kilometer visar den att lastbilar är inblandad i fem gånger fler dödsolyckor än bilar.
Efterfrågar fler kvinnliga yrkesförare
Forskarna bakom studien menar att myndigheter borde arbeta med att utjämna glappet mellan könen hos yrkesförare.
“En jämnare könsfördelning bland förarna skulle ha en positiv inverkan på den här typen av skador. Lagstiftare borde undersöka risken för fara för andra och hur man kan minska den”, säger Rachel Aldred, doktor i sociologi och en av studiens författare i ett pressmeddelande till tidskriften Injury Prevention.
Sonja Forward menar dock att det även finns andra viktiga frågor att fokusera på.
– Jag försöker alltid lyfta fram att det handlar om attityder, normer och identitet och inte biologiskt kön. För mycket fokus på kön kan leda till en självuppfyllande profetia vilket innebär att vissa unga män upplever en förväntan från andra att de skall vara ”tuffa” i trafiken, säger hon.
Studien i korthet
Forskarna undersökte statistik om dödsolyckor där inte bara föraren förolyckats och som orsakats av cyklar, bussar, bilar och taxibilar, skåpbilar, lastbilar och motorcyklar.
Sammanlagt kartlades 14425 olyckor med dödlig utgång i England mellan 2005 och 2015.
Datainsamlingen kom från fyra officiella källor: Road Traffic Statistics, police injury statistics, National Travel Survey data och Office for National Statistics population/gender figures.
Forskarna jämförde även vilka typer av vägar som orsakade mest olyckor inom varje fordonskategori, och vilket kön föraren hade. Åldern på förarna presenteras inte.
Procentsatserna baseras på antalet dödsolyckor per miljard kilometer som varje fordonstyp körde.