Män tänker inte bara på sexVad tänker du på mest?

Det sägs att män tänker på sex var sjunde sekund. Men en ny studie visar att män visserligen tänker mer på sex än kvinnor, men män tänker också mer på andra biologiska behov än kvinnor gör.

Om det skulle stämma att män tänker på sex var sjunde sekund skulle det innebära 8 000 tankar på sex under dygnets vakna timmar. Men enligt en ny studie som gjorts av forskare vid Ohio State University är detta grovt missvisande.

– Det är otroligt att människor tror på sån här falsk statistik, säger studiens huvudförfattaren, Terri Fisher, professor i psykologi. Frekvensen av sexuella tankar hänger ihop med saker som inte alls bara har med könet att göra, menar hon.

Mat, sömn och sextankar

Forskarna lät 180 kvinnor och män i åldrarna 18 till 25 år registrera sina tankar på sex, mat och sömn. Innan studien inleddes

fick försökspersonerna svara på olika frågor om sin inställning till sexualitet och till sig själva.

Försökspersonerna utrustades med speciella mätinstrument där de skulle trycka på olika knappar så fort tankar på sex, mat eller sömn dök upp. Sexuella tankar kunde handla om allt från erotiska fantasier och minnen till vilken aspekt på sexuell aktivitet som helst.

Till tankar om mat räknades allt som hade med matlagning, äta och hunger, och när det gällde sömn fick försökspersonerna registrera alla tankar som handlade om drömmar, sovande, att gå och lägga sig eller behöva vila.

Sextankar 18 gånger

Det visade sig då att männen i studien i genomsnitt tänker på sex 18 gånger per dag. Kvinnornas genomsnitt låg på 10 sexuella tankar per dag. Den man i studien som tänkte mest på sex räknade 388 tankar per dag – långt ifrån siffran 8 000, eller en sexuell tanke per sjunde sekund...

Studien visar alltså att män tänker på sex oftare än kvinnor, men det var inte bara sex som män tänkte mer på än kvinnor. Männen visades sig även tänka mer på andra fysiska behov, som mat och sömn, jämfört med kvinnor.

Tankar på mat var lika vanliga bland männen som tankar på sex, det vill säga i genomsnitt 18 gånger per dag. Kvinnor tänkte på mat 15 gånger per dag.

Sextankar inte bara könsbundet

Och även när det gällde sömn fanns en skillnad. Männen tänkte på sömn 11 gånger per dag jämfört med 8,5 gånger per dag för kvinnor. Enligt studiens huvudförfattare, professor Fisher, hänger tankarna på sex inte i första hand ihop med könet.

– Om du vill kunna förutspå hur ofta en person tänker på sex kommer du längre om du känner till den personens känslomässiga inställning till sexualitet snarare än vilket biologiskt kön personen har, säger hon.

I synnerhet gäller det kvinnor. Studien visar att de kvinnor som

gärna vill passa in och bli socialt accepterade tänker mindre på sex.

– Skälet till detta tror jag är att sexuella tankar fortfarande inte anses vara heltrumsrena bland kvinnor, menar Terri Fisher.

Bodil Appelquist

SVT Vetenskap

Så här genomfördes undersökningen:

163 kvinnor och 120 män i åldrarna 18 till 25 år deltog i studien. De flesta var heterosexuella.

Alla fick uppge sin allmänna inställning till sex och även sin syn på sig själva i sociala sammanhang.

Deltagarna utrustades sedan med mätinstrument där 163 stycken skulle registrera varje tanke som kunde kopplas till sex, 59 skulle registrera alla sina tankar kring mat, och 61 sina tankar på sömn.

Bland männen registrerades mellan en och 388 tankar kring sex per dag, i genomsnitt 18 sextankar per person.

Bland kvinnorna registrerades en till 140 sextankar per dag, ett genomsnitt på 10 per kvinna.

Studien ska publiceras i Journal of Sex Research.