Forskare har kombinerat en medicin mot åskjuka med antikroppsbehandling mot cancer och fått spännande resultat. Se mer i spelaren ovan. Foto: University of Queensland

Medel mot åksjuka kan bli del av cancerbehandling

Ett läkemedel som vanligtvis används mot illamående förändrar ytan på cancerceller, och gör dem mer känsliga för vårt immunförsvar. Även redan befintliga mediciner mot cancer kan på så sätt bli mer effektiva, visar ny forskning.

Genom att injicera höga doser av ett läkemedel mot åksjuka har forskarlaget vid University of Queensland lyckats få molekyler som immunförsvaret reagerar på att stanna kvar på cancercellens yta istället för att dras in i cellen.

Det underlättar för immunförsvaret att känna igen tumörcellerna och behandling mot sjukdomen med antikroppar kan bli mer effektiv.

– Ett av skälen till att antikroppsbehandling och immunbehandling inte riktigt fungerar så bra är att det inte finns tillräckligt mycket målceller på tumörerna. Det är delvis på grund av att cellytan ständigt omvandlas, säger Karl-Johan Malmberg gästprofessor i Cellterapi vid Karolinska institutet.

Bara tumörcellerna påverkas

Men nu har forskare alltså lyckats hämma tumörcellernas omvandling. Och det är bara just tumörcellerna som påverkas medan immunceller och andra kroppsceller fortfarande fungerar som vanligt.

– Det är spännande att man kan använda godkända läkemedel och upptäcka nya mekanismer hos dem. Den här typen av kombinationer är definitivt framtiden, att göra cellerna ännu mer känsliga för immunförsvaret, menar Karl-Johan Malmberg.

Har tidigare bara varit en teori

Man har tidigare anat att just den här medicinen, proklorperazin, kan hämma cellytans omvandling, men det här är första gången teorin har bevisats.

Forskarna har fått samma resultat i provrör, hos försöksdjur och i en pilotstudie på människor. I djurförsök har till och med immunitet mot vissa typer av cancerformer påvisats efter behandlingen.

– Det är viktigt att komma ihåg att det här är preliminära resultat som behöver stärkas ytterligare. Inte minst behöver man genomföra noggranna prövningar i kontrollerade former på patienter, säger Karl-Johan Malmberg.

Forskarlaget har nu gått vidare med en större studie där antikroppsbehandling och medicin mot åksjuka ges till ett större antal patienter med flera svårbehandlade cancerdiagnoser.

Läs hela studien här.

Det här är immunterapi och antikroppsbehandling

Med immunterapi vill man få kroppens eget immunförsvar att angripa tumörceller, precis som det angriper smittämnen. Cancerceller är dock bra på att undvika immunförsvaret och därför behöver man använda läkemedel för att underlätta processen.

Det kan göras med hjälp av antikroppsbehandling som är en typ av målinriktade läkemedel. Antikroppsbehandling verkar på olika sätt beroende på vilken medicin som används men kan bland annat stoppa vissa signalvägar i cancercellerna.

Det finns idag cirka 20 målinriktade läkemedel som används i Sverige, och i den gruppen ingår också mediciner gjorda av så kallade små molekyler.

2018 fick James P. Allison och Tasuku Honjo Nobelpriset i fysiologi eller medicin för sin forskning inom immunterapi.

Källa: Cancerfonden