Mindfulness kan förhindra omedveten inlärning visar ny forskning. Foto: Marc Femenia/TT

Mindfulness kan förhindra goda vanor

Uppdaterad
Publicerad

Mindfulness rekommenderas för att lindra stress och bryta dåliga mönster. Men metoden kan göra det svårare att skapa nya, goda vanor.

Mindfulness, eller medveten närvaro som det ofta kallas på svenska, är en metod som blivit populär för att bland annat hantera stress, smärta och ångest. Mindfulness har sina rötter i buddhismen och användes till en början främst inom alternativ medicin i Sverige. Men i takt med att allt fler vetenskapliga studier påvisat positiva effekter av mindfulnessträning har metoden lyfts in även i västerländsk psykoterapi och stresshantering. Men nya forskningsresultat från Georgetown University i USA visar att mindfulness kan försämra vår omedvetna inlärning och därmed vår förmåga att skapa nya vanor.

– Det mest intressanta resultatet är att vi upptäckte ett negativt samband. Det stred först mot vår uppfattning eftersom det finns gott om bevis för att mindfulness har positiva kognitiva och psykologiska effekter, säger psykologen Chelsea Stillman.

Hindrar omedveten inlärning

Människor har två inlärningssystem. Med det implicita systemet lär vi oss saker utan att vara medvetna om vad som pågår. Enligt Stillman är det implicita systemet viktigt för att till exempel lära oss språk, social koder, nya rutiner och vanor. Det explicita inlärningssystemet används när vi tränar avsiktligt och är medvetna om vad vi lär oss. Enligt Stillman har tidigare mindfulnessforskning fokuserat på explicit inlärning och på kognitiva funktioner som korttidsminne och koncentrationsförmåga. Därför var de amerikanska forskarna nyfikna på att se vilken effekt mindfulness har på det vi lär oss omedvetet.

Forskarna lät olika försökspersoner göra ett test för att uppskatta i hur hög grad de var medvetet närvarande. Därefter fick de utföra tester som mäter omedveten inlärning. Det visade sig att de som hade låg grad av mindfulness eller medveten närvaro presterade mycket bättre på inlärningstesten.

Resultaten förvånade

Till en början tyckte forskarna att resultaten kändes förvånande, men sedan tänkte de om; själva poängen med att vara medvetet närvarande är att färre saker ska ske oreflekterat och omedvetet.

– De ligger i linje med tidigare forskning som pekar på att det implicita och det explicita systemet kan konkurrera. Men våra resultat betyder inte att människor ska sluta utöva mindfulness eller meditation. Det finns övertygande vetenskapliga bevis för att mindfulnessmeditation förbättrar andra kognitiva funktioner, så mer forskning behövs, säger professor Darlene Howard.

”Växande fält”

De amerikanska forskarna presenterar nu sina resultat på en stor konferens om neurovetenskap i San Diego i USA. Lars Nyberg är professor i neurovetenskap vid Umeå Universitet och han känner Darlene Howard som en duktig och framstående forskare om omedvetna/implicita processer. Hans bild är också att det är relativt nytt att studera mindfulness effekt på omedvetna processer. Rent generellt tycks forskningen kring mindfulness och dess effekter på hjärnan öka.

– Det är nog ett växande fält. Men mitt intryck är att det finns få större välkontrollerade studier publicerade, säger Lars Nyberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer