Mjölkfett bakom vanlig tarmsjukdom

Över 30.000 svenskar lider av inflammatoriska tarmsjukdomar. Nu ser gåtan ut att få en lösning: Det handlar om skadliga bakterier som trivs bland mjölkfetter.

Det handlar bland annat om tarmsjukdomen ulcerös kolit, som varje år ytterligare 1.000 svenskar drabbas av. Men gåtan bakom sjukdomarna har varit okänd. På Karolinska institutet visade forskare nyligen hur gener spelar in. En av hundra svenskar, motsvarande en procent av befolkningen, har de gener som gör att man riskerar att drabbas.

Tre kosttyper testades

Men i en ny studie i tidskriften Nature har amerikanska forskare nu gått till botten med hur inflammationen verkligen uppstår i tarmarna. Forskarna matade grupper av försöksmöss med tre olika typer av kost – en kost med mycket låg fetthalt, en fettrik kost med fleromättat fett från vegetabiliska oljor, och slutligen en kost med mycket mjölkfetter, smör helt enkelt.

Resultatet var tydligt, enbart bland gruppen möss som åt kosten med det animaliska mjölkfettet fanns möss som utvecklade tarminflammationer.

Mjölkfetterna och gallsyran matar bakterier

Vad som händer när mjölkfetterna kommer ner i tarmarna är att gallan bildar en viss gallsyra som ska lösa upp de mättade fetterna. Vad de amerikanska forskarna nu har upptäckt är att den tarmmiljö som de mättade mjölkfetterna och gallans reaktion skapar i tarmen är väldigt gynnsam för en viss tarmbakterie, Bilophila wadsworthia, som i sin tur orsakar tarminflammationerna.

Precis som man vetat tidigare så såg forskarna också en genetisk aspekt. Det nya är att man kunnat visa att generna samverkar med kosten på det här viset.

Förklarar sjukdomens ökning

– Samtidigt så har sjukdomen ökat kraftigt i världen under de senaste 20-30 åren, och det kan inte bero på generna, så det man har förstått att det måste finnas någonting i vår omgivning som spelar in, säger Mauro D’Amato, forskare vid Karolinska institutet.

Han menar att den nya studien är banbrytande för att förstå sjukdomen.

– Det är en väldigt välgjord studie, som bjuder på en stor nyhet. Det är första gången vi får bevis för att sjukdomen orsakas av ett samspel mellan generna, vilken kost vi äter och tarmbakterierna.

När forskarna pekar ut mjölkfettet så handlar det egentligen om allt animaliskt mättat fett, men det finns i synnerhet i mejeriprodukter. Just att den västerländska kosten spelat in för tarminflammationerna är en hypotes som funnits, men som ingen tidigare lyckats bevisa.

– Nu måste vi testa dietfaktorn mer på patienter som lider av de här sjukdomarna, säger Mauro D’Amato.