Forskare vill bygga en dator av bakterier

Bakterier är mer lika våra hjärnceller än vad vi någonsin har kunnat ana. De kan lagra minnen och kommunicera med elektriska signaler. Det visar ny forskning om hur bakterier beter sig i en så kallad biofilm.

En biofilm är en koloni av bakterier som samarbetar för att skaffa näring och för att skydda sig mot yttre hot.

Nu har en forskargrupp i amerikanska San Diego visat att bakterier i en biofilm har förmågan att lagra minnen.

Enkla organismer

Samma grupp har tidigare visat att bakterierna kan kommunicera med elektriska signaler, på samma sätt som nervcellerna i våra hjärnor gör. Forskningen är presenterad i senaste numret av Cell Systems.

– Det är väldigt intressant att så här enkla organismer har fysiologiska mekanismer man förut inte ens kunde tänka sig, säger Ute Römling som är professor i mikrobiologi vid Karolinska institutet.

Bakterier samarbetar

Ute Römling har i många år forskat på hur bakterierna i en biofilm samarbetar med varandra.

– Man har tidigare trott att bakterier bara svarar på vad som direkt händer i sin omgivning, säger hon.

Den nya forskningen har studerat hur den lilla jord-bakterien Bacillus subtilis beter sig.

För att kunna se vad som händer i biofilmen tillsatte forskarna ett ämne som gjorde att bakterierna blev fluorescerande – alltså självlysande om man lyste på dem med ett speciellt ljus.

Lagrar minnet

Forskarna använde ljus för att stämpla in ett mönster i biofilmen och resultatet blev att varje enskild bakterie kunde lagra minnet under ett antal timmar.

– Om man studerar de här bakterierna närmare kan vi också förstå principerna som styr vårt eget minne, säger Ute Römling.

Kan göra beräkningar

Gruppen bakom upptäckten leds av molekylärbiologen Gurol Suel vid University of California i San Diego. Nu vill han konstruera en enkel dator av bakterierna.

– En förutsättning för att kunna utföra komplicerade beräkningar är förmågan att lagra minnen. Därför tror vi att det kan bli möjligt att utnyttja interaktioner mellan bakterier för att utföra beräkningar, skriver han i ett mail till SVT.

Det här är en bakteriell biofilm

En biofilm är en koloni av bakterier som bygger sin egen fästning av bland annat egenproducerad cellulosa. Bakterierna kommunicerar och samordnar försvar och attacker med varandra.

Det är bara några decennier sedan som man upptäckte att nästan alla bakterier agerar kollektivt. Idag vet man att biofilmer finns överallt, som beläggningar i en vattenpöl, på berghällar men också i vår egen kropp.

Exempel på biofilmsinfektioner är: Karies (på tänderna), protesinfektioner, infektioner i katetrar för blod och urin samt i rören som förs ner i luftvägarna vid respiratorbehandling, infektion i lungorna vid sjukdomen cystisk fibros.

Biofilmen skyddar bakterierna från både immunsystemet och antibiotika vilket gör biofilmsinfektioner extremt svåra att bota

Det allra första livet på jorden var bakterier som levde i en biofilm för uppåt 3,8 miljarder år sedan. Spår av det här livet finns i form av fossil som kallas för stromatoliter på klipphällar i Australien och på Grönland.