I en studie undersöker forskarna om munbakterier kan orsaka tarmsjukdomar. Foto: Fredrik Persson/TT

Munbakterier från människor gav tarminflammation hos möss

Munnen kan vara en behållare för bakterier som orsakar tarmsjukdomar. Det tror ett internationellt forskarlag, som har hittat bakterier från munnen i magen på patienter med olika magbesvär. De har dessutom testat vad som händer när friska möss får saliv från människor med tarmsjukdomar.

I studien, som publiceras i Science, undersöker forskarna om bakterier från munnen kan orsaka inflammatoriska tarmsjukdomar som ulcerös kolit och Crohns sjukdom. Båda sjukdomarna ger inflammationer i olika delar av tarmsystemet och kan ge diarré och magsmärtor.

Forskarna tog saliv från människor med de här tarmsjukdomarna och förde över saliven till friska möss. Efter sex till åtta veckor undersöktes mössen igen. Forskarna såg då att vissa bakterier från saliven satte igång en inflammation hos mössen.

Bakterierna som fanns i munnen hos de sjuka patienterna kunde alltså ta sig genom magtarmkanalen på mössen. Djuren fick en inflammation liknande den som människor med de här sjukdomarna har.

Forskarna förde över saliv från patienter med tarmsjukdomar till friska möss och såg då att mössen fick inflammerade tarmar. Foto: Alessia Ranciaro

”Viktig del i ett pussel”

– Resultaten visar att det finns ett samband mellan munbakterier och ekosystemet i magen, säger Masahira Hattori från Waseda University i Japan, en av forskarna bakom studien, till SVT Vetenskap.

Lars Engstrand, professor vid institutionen för mikrobiologi på Karolinska institutet, tycker att studien ger en ledtråd till varför människor får vissa tarmsjukdomar.

– Det är många faktorer som vi måste ta hänsyn till innan vi får den kompletta bilden av hur inflammatoriska tarmsjukdomar uppstår och kan behandlas framgångsrikt. Denna studie är en viktig del i detta pussel, säger Lars Engstrand till SVT Vetenskap.

Forskarna gick i nästa steg igenom databaser med tarmfloreanalyser från ett flertal patienter. Där såg de att tarmfloran hos patienterna hade bakterier med samma typ av dna som bakterierna de sett i tarmfloran hos mössen.

Minska bakteriesorten

Resultaten ger alltså en indikation om vad som kan orsaka vissa tarmsjukdomar, men fler studier behöver göras innan forskarna kan få hela bilden klar för sig.

Lars Engstrand hade gärna sett studier som undersöker vad som händer om man studerar tarmfloran hos ett större antal patienter och ser vad som händer ifall man minskar vissa bakteriesorter hos patienter med inflammationssjukdomar.

Studien ger inte några svar på frågan om bra munhygien kan ge ett skydd mot att utveckla vissa sjukdomar. Däremot så pekar den alltså på att vissa bakterier i munnen kan vara orsaken till inflammation längre ner i tarmen.

Fakta: Inflammatoriska tarmsjukdomar

Ulcerös kolit är en inflammation i slemhinnan i ändtarmen, men även tjocktarmen kan bli inflammerad. Sjukdomen går inte över, men med behandling får det att bli fri från besvär.

Crohns sjukdom är en sjukdom som orsakar inflammation i mag-tarmkanalen, oftast i tunntarmen och första delen av tjocktarmen. Sjukdomen går i perioder, så kallade skov.

Källa: Vårdguiden