Asteroiden Oumuamua har visat sig vara unik, den kommer inte från vårt solsystem. Asteroiden har dessutom ett ovanligt utseende, den är minst 400 meter lång, väldigt avlång och är mörkt rödaktig i färgen. Foto: ESO/M. Kornmesser

Mystisk asteroid på besök från ett annat solsystem

En asteroid som kommer från ett annat solsystem har nått vårt eget. Asteroiden, som har döpts till Oumuamua, har ett väldigt ovanligt utseende. Den är avlång och mörkt rödaktig i färgen.

Oumuamua betyder budbärare eller scout på hawaiiska. Det var vid Hawaii som den långväga gästen kunde ses första gången, den 19 oktober i år. Man misstänkte då att asteroiden kom från ett annat solsystem. Nu är forskare säkra på det, enligt en studie som publiceras i Nature.

De har kommit fram till det här genom att studera banan den följer. Asteroiden har dessutom ett väldigt ovanligt utseende. Den är minst 400 meter lång, väldigt avlång och är mörkt rödaktig i färgen. Troligen har asteroiden utsatts för mycket kosmisk strålning på vägen till vårt solsystem, vilket kan förklara den röda färgen.

– Vi var tvungna att agera snabbt. Oumuamua hade redan passerat den närmsta punkten till solen och var på väg tillbaka ut i rymden, säger Oliver Hainaut, vid European Southern Observatory och en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Gemensamma drag

Ingen av asteroiderna som astronomerna tidigare har studerat har kommit från ett annat solsystem. Observationer som har gjorts runt om i världen tyder på att den har färdats genom rymden under miljontals år innan den nådde fram till oss. Den är nu på väg bort från vår sol och kommer att fortsätta sin resa i en hastighet på 95.000 kilometer i timmen.

Annars har den en del gemensamma drag med asteroider från vårt eget solsystem. Den är stenig i strukturen och innehåller inte någon större mängd vatten eller is. Eftersom asteroiden påminner en del om asteroiderna och kometerna som man funnit i vårt solsystem, kan det tyda på att den kommer från ett solsystem där det finns planeter som liknar våra.

”Redo för fler”

Enligt beräkningar så passerar objekt som liknar Oumuamua vårt solsystem ungefär en gång om året, men de är ofta mörka och därför svåra att upptäcka. Det har gjort att man ofta missat dem, fram tills nu. Upptäckten av Oumuamua beror mycket på att teleskopen blivit kraftfullare.

– Vi fortsätter att observera det här unika objektet och hoppas att vi kan klargöra ännu tydligare var det kommer ifrån och vart det är på väg nu. Nu när vi funnit den första asteroiden från ett annat solsystem är vi redo för fler! säger Oliver Hainaut.