Foto: Free images

Namnen klara för de nya grundämnena

Det periodiska systemet med världens alla grundämnen kan äntligen namnge sina fyra nykomlingar. Namnen är nihonium, moscovium, tennessine och oganesson.

Det var i december förra året som de fyra nya ämnena annonserades av de två internationella unionerna för kemi och fysik, IUPAC och IUPAP.

Under den fem månaders långa obligatoriska betänketiden har man kallat namnen efter deras atomnummer: 113, 115, 117 och 118. Men så i onsdags kunde man äntligen presentera de nya namnen.

De fyra nya grundämnena är alla instabila och har bildats genom att två ämnen har fått krocka med varandra.De förekommer alltså inte naturligt utan har framställts i laboratoriemiljö.

Samtliga har tagit plats på rad sju i det periodiskasystemet och de till hör de tyngsta medlemmarna i borgruppen, kvävegruppen, halogenerna och ädelgaserna.

Bakom upptäckterna står forskargrupper från Japan, USA och Ryssland.

Platser och forskare har inspirerat

Enligt IUPAC och IUPAPs regelverk har de forskare som arbetat fram de nya grundämnena även rätt att föreslå namn. Däremot kan man inte hitta på vad som helst. Enligt reglerna får ämnena namnges efter en mytologisk person, mineral, geografisk plats eller känd forskare. Namnen måste vara helt unika och även upprätthålla någon slags ”historisk eller kemisk klang”.

För de nya grundämnena är det tydligt att de har följt traditionen av namn som syftar till en geografisk plats samt att forskarna bakom upptäckterna har fått något att säga till om.

Japansk inspiration

Nihonium( Nh) syftar på det japanska namnet på Japan vilket är Nihon. Moscovium (Mc) och tennessine (Ts) uppkallas efter Moskvaregionen och amerikanska delstaten Tennessee där en del av forskningen bakom de nya grundämnena har gjorts.

Det fjärde och sista grundämnet, Oganesson (Og) har namngetts efter den ryska professor och fysiker, Yuri Oganessia. Han var den som ledde forskargruppen som ligger bakom upptäckten av grundämne med atomnummer 118.