Den japanska rymdsonden landar på asteroiden Ryugu för att samla in stenprover. Foto: JAXA

Se närkontakten med asteroiden

Närbilder av ytan på asteroiden Ryugu avslöjar att den under kort tid har avvikit från sin omloppsbana och tagit en tur in till solen. Spela klippet ovan och se när rymdsonden gör en provtagning på asteroiden.

Den 21 februari förra året nuddade den japanska sonden Hayabusa2 asteroiden Ryugu. Den tog några stenprover och lämnade ytan lika fort igen. Nu är rymdsonden på väg tillbaka till jorden med lasten full av rymdstenar.

På avvägar

I samband med det nära mötet passade Hayabusa2 på att ta många bilder på asteroidens yta. Analyser av bilderna avslöjar nu att asteroiden har varit på avvägar i solsystemet.

– Det verkar som om asteroiden under en period har varit mycket närmare solen än vad den är i dag och det är jätteintressant. Vi vill gärna ha koll på hur den här typen av asteroider rör sig eftersom det finns en kollisionsrisk med jorden, säger Sanna Alwmark som är planetär geolog vid Lunds universitet.

Stark värme

På asteroidens yta finns områden som är mörkare och lite röda till färgen. De japanska forskarna som har analyserat bilderna tolkar det som om stenarna under kort tid har varit utsatt för så kallad termal metamorfos. Det innebär att mineralerna har varit utsatt för stark värme, skriver forskarna i en studie som har publicerats i veckans Science.

Stensamling på väg till jorden

Vid själva provtagningen på asteroidens yta yrde raketmotorn upp stenar av den här röda typen, och därför hoppas man nu att det finns med exemplar av dem i stensamlingen som nu är på väg till jorden med Hayabusa2. Beräknad ankomsttid är slutet av 2020.

Det här är asteroiden Ryugu

Ryugu kommer från japanskan och betyder Drakpalatset

Medelavståndet till Ryugu från jorden är en astronomisk enhet. Det är lika långt som avståndet från jorden till solen.

Ryugu är en så kallad near-earth asteroid som forskare gärna vill ha koll på. Det är en kategori av asteroider som kan komma att kollidera med jorden.

Ryugus omloppsbana är starkt elliptisk och ibland korsar jordens omloppsbana runt solen. Den närmast kända passagen kommer att ske år 2076, men det finns ingen risk för kollision.

Diametern är 1km, och den roterar ett varv på åtta timmar.

Ryugu har fått besök av den japanska rymdsonden Hayabusa2.

Källa: NE