Vatten strömmar in i cellen via vattenkanaler och gör att den svullnar upp. Foto: Aston University

Ny behandling kan hjälpa mot hjärn- och ryggmärgsskador

Ett läkemedel mot schizofreni kan vara nästa steg i forskningen om hjärn- och ryggmärgsskador. I försök på råttor har forskare kunnat minska svullnaden i cellerna, och därmed motverka trycket mot känslig vävnad.

Vid behandlingen av hjärn- och ryggmärgsskador tillkommer idag stora risker och effekten av dem är därför begränsade. Men en ny behandling kan i framtiden komma att ändra på det.

I en studie som publiceras i tidskriften Cell har en grupp internationella forskare hittat ett sätt att kraftigt minska svullnaden som uppstår i cellerna efter en skada i hjärnan eller i ryggmärgen.

Läkemedel mot schizofreni var effektivt

Forskargruppen, där bland andra Lunds universitet ingår, testade ett läkemedel som används i behandling av schizofreni och andra psykiska sjukdomar. I studier på råttor visade sig läkemedlet stoppa inflödet av vatten som gör att cellen svullnar upp.

-De ingrepp som görs idag behandlar bara effekten av skadorna, alltså trycket i hjärnan.  Med den här typen av behandling kan vi istället gå till roten med hjälp av en läkemedelsbehandling och behöver inte operera, säger Susanna Törnroth-Horsefield, kemiprofessor vid Lunds universitet.

Cellerna svullnar upp

Vid hjärn- och ryggmärgsskada sväller cellerna upp och börjar trycka mot känslig vävnad i hjärna och ryggrad. Svullnaden kan ske snabbt och trycket hindrar elektriska signaler från att färdas mellan hjärnan och kroppen. Skadorna är oftast livshotande och kan leda till förlamning.

Med hjälp av läkemedlet Trifluoperazin, TFP, skulle man kunna motverka cellernas naturliga reaktion. Det innebär att läkemedlet hindrar vattenkanaler från att föra in vatten till cellen.

Krävs en liten dos

TFP är ett läkemedel som redan är godkänt i USA och Storbritannien. Det finns biverkningar kopplade till längre användning av läkemedlet men i det här fallet krävs det endast en dos för att få en långvarig effekt, menar forskarna till studien.

Studien publicerades i tidskriften Cell och går att läsa här.