Foto: Felix Petermann, MDC

Ny forskning: Nakenråttan upptäcker inkräktare på dialekten

Den afrikanska nakenråttan har – på samma sätt som vi människor – olika dialekter beroende på vilken grupp de tillhör, visar en ny studie.

Afrikansk nakenråtta är en av djurrikets mest sociala arter. Den lever i labyrintliknande underjordiska kolonier som styrs av en drottning.

– Drottningen är chefen och hon kontrollerar fortplantningen och beteendet för resten av kolonin, säger Gary Lewin, hjärnforskare och forskningsledare vid Max Delbruck Center for Molecular Medicine.

Nakenråttorna är kända för att driva bort nakenråttor från andra kolonier. Hur de nästintill blinda djuren lyckas med det har delvis varit ett mysterium.

Men nu har man förstått att de hör vilka som pratar – det vill säga piper – med annan dialekt, och alltså är från en annan råttkoloni.

– De måste veta vem som tillhör gruppen.  Så dialekten hjälper råttan att kunna utröna det. Den bidrar till att individer i kolonin kan kommunicera med andra individer och få bekräftat att de tillhör deras grupp, säger Alison Barker, molekylärbiolog vid Max Delbruck Center for Molecular Medicine.

Pipen avslöjar var i sociala hierarkin råttorna är

Forskarna spelade in 36 000 läten från 166 råttor från olika kolonier. Tack vare ett datorprogram kunde forskarna upptäcka råttornas olika dialekter på pipandet. De kunde också se att pipen förmedlade information om var i den sociala hierarkin råttorna befann sig.

Forskarna upptäckte även att dialekten bestäms av gruppens drottning och lärs ut till ungarna tidigt i livet. När drottningen byts ut förändras dialekten.

Enligt forskarna bevisar det här att djurs språk och dialekter i vissa fall kan vara kulturellt inlärda, precis som hos människan.

Studien publicerades i tidskriften i Science.