Ny upptäckt: Metallregn och starka vindar på avlägsen planet

För första gången har astronomer fått en helhetsbild av exoplaneten WASP-121b. Den är nu en av få planeter utanför vårt solsystem som forskare kunnat studera på detaljnivå. Spela videon för att se forskarnas animationer av planeten.

Exoplaneten WASP-121b befinner sig 855 ljusår bort från jorden och upptäcktes av astronomer år 2015. Men fram tills i dag har planetens mörka baksida varit ett mysterium. Nu har en internationell forskargrupp för första gången fått en detaljerad bild av hela planeten.

– I dag känner vi till 5000 exoplaneter, men det är bara i ett dussintal fall som man har haft möjlighet att se en exoplanet på det här sättet, säger forskaren Alexis Brandeker vid Stockholms universitet.

En het Jupiter

WASP-121b tillhör klassen het Jupiter. Planeterna inom denna klass består av gas och påminner om planeten Jupiter. Men till skillnad från Jupiter befinner sig dessa planeter så nära sin stjärna att deras yta kan uppnå mycket höga temperaturer. På den sida av WASP-121b som är vänd mot stjärnan kan temperaturen nå upp till 3000 grader Celsius.

Speciell baksida

Gasplaneten WASP-121b har en så kallad bunden rotation, vilket betyder att den har en sida som alltid är riktad bort från planetens stjärna. I den nya studien har forskarna nu mätt temperaturen på nattsidan, som visar sig vara hälften så hög som på den ljusa sidan.

– Det är ett väldigt viktigt steg i att försöka karaktärisera hur atmosfären på planeten ser ut, säger Alexis Brandeker.

Studien, som publicerats i Nature Astronomy, visar också att det blåser kraftiga vindar runt planeten i en hastighet av 5000 meter per sekund. Med vindarna färdas bland annat vattenånga som på den ljusa sidan blir så varm att vattenmolekylerna börjar glöda och bryts ner till atomer. När atomerna sedan blåser över på den mörka sidan gör den lägre temperaturen att de återigen slås ihop och bildar vattenånga.

I planetens atmosfär har dessutom flera metaller i olika former upptäckts. På den mörka sidan intar metallerna en flytande form och bildar moln och regn av metall.