Ny människoart hittad i Sibirien

I tidskriften Nature presenteras nu den stora nyheten att en hittills okänd människoart levde på jorden fram till så sent som 40 000 år sedan. Upptäckten, som gjorts med hjälp av DNA-analys av fragment från ett fingerben, gör att vi nu kan rita in en ny gren på det mänskliga släktträdet, och forskarna tror att fler nya människoarter väntar runt hörnet.

Benet som man analyserat kommer från grottan Denisova i Sibirien som varit bebodd av människor till och från under 125 000 år. Det fossil man undersökt här kommer från en lagerföljd som daterats till perioden 48 000 – 30 000 sedan.

Den nya Denisova-människan var alltså samtida med den moderna människan Homo Sapiens och Neanderthalarna, och även med Flores-människan, populärt kallad ”Hobbiten”, som upptäcktes i Indonesien 2003.

Genom att jämföra DNA från Denisova-människan med DNA från Neanderthalare och den moderna människan så har forskarna från Max Plack Institute lyckats visa släktskapet mellan de tre arterna. Det visade sig att de tre människoarterna har en gemensam förfader som levde för ungefär 1 miljon år sedan.

Den moderna människan Homo Sapiens utvecklades i Östafrika och därför måste alltså Denisova-människan ha samma ursprung. För 1 miljon år sedan utvandrade Denisova-människan från Afrika och dog sedan ut såpass nyligen som 40 000 år sedan. Detta innebär också att både Neandertalarna och den moderna människan kan ha stött på sin gamla släkting när de utvandrade från Afrika och spred sig till Asien.

Forskarna tror också att fler utdöda människoarter kan lura runt hörnet, då tekniken att analysera DNA från fossil nu är såpass välutvecklad att det går att få fram säkra resultat. Så människoartens släktträd är med all sannolikhet inte färdigritat ännu.

Olof af Wåhlberg