Tidigare studier har visat på alarmerande minskningar av bin och fjärilar. I denna studie redovisas också hur bland annat flugor, trollsländor och getingar har minskat, vilket förvärrar läget. Foto: TT

Ny studie: 80 procent av Europas insekter har försvunnit på 30 år

Nära 80 procent av alla flygande insekter tros ha försvunnit från centrala Europa de senaste 30 åren. Nedgången beskrivs av forskare som katastrofal, och misstänks bero på utökat jordbruk. Hela ekosystem kan vara hotade.

– Om vi förlorar insekterna kommer allting att falla samman, menar Dave Goulson, en av forskarna bakom studien.

Sedan 1989 har ett stort nätverk av entomologer runt om i Tyskland regelbundet fångat in flygande insekter i över 60 tyska naturreservat. Fynden har nu sammanförts till en ny studie som publiceras i tidskriften Plos One.

Resultatet visar på en dramatisk minskning av insekter de senaste 27 åren, med 76 procent i snitt och med 82 procent på somrarna, då insekterna vanligtvis förekommer i större antal.

– Insekter utgör omkring två tredjedelar av allt liv på jorden, men det har skett en fruktansvärd nedgång, säger Dave Goulson, forskare vid brittiska Sussex University och delförfattare till studien, i en kommentar.

Tros bero på jordbruk

Forskarna har ännu inte med säkerhet kunnat fastslå en förklaring, men minskningen beror inte på skiftningar i väderförhållanden och förändringar i landskapet.

I stället menar forskarna att det troligtvis handlar om ett intensifierat jordbruk och utökad användning av olika bekämpningsmedel och gödsel.

– Det verkar som att vi skapar ogästvänliga miljöer för de flesta arter över stora områden, och är i nuläget på väg mot en ekologisk undergång, säger Goulson.

Har central roll i ekosystemet

Tidigare studier har visat på alarmerande minskningar av bin och fjärilar, som har en viktig roll som pollinerare, både i vild natur och inom jordbruk. I denna studie redovisas också hur bland annat flugor, trollsländor och getingar har minskat, vilket förvärrar läget.

– Om vi förlorar insekterna kommer allting att falla samman, säger Dave Goulson.

”Representativt för en mycket bredare situation”

Studien visar bara på läget i Tyskland, men forskarna menar att resultaten kan ses som en trolig fingervisning för situationen i jämförbara länder i Europa.

– Frankrike och Storbritannien har liknande jordbrukssystem och använder samma medel som i Tyskland, förklarar Goulson.

– Vi kan inte bekräfta det men jag skulle säga att det finns en stor risk att Tyskland är representativt för ett mycket bredare problem. Om detta är fallet, står vi inför en överhängande ekologisk katastrof.

Nu menar forskarna att ny forskning måste påskyndas, för att komplettera bilden och föreslå möjliga lösning på problematiken.