Forskaren Rickard Ignell om den nya studien kring myggor. Foto: SVT

Ny studie: Så känner mygghjärnan av människodoft

Nya upptäckter kring myggans hjärna tar forskare ett steg närmare att lyckas bekämpa myggburna sjukdomar.

– Vi har fått fram hur myggor kan skilja mellan doften från människor och andra djur, säger Rickard Ignell forskare vid SLU.

Myggor har olika preferenser för människor och djur, men man har aldrig tidigare förstått varför och hur de kan särskilja emellan. Med hjälp av doftprover från människor och olika djurarter har det genom flera analysprocesser blivit möjligt att ge svar på frågan.

Tillsammans med forskare vid Princeton University i USA har ett team vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) avslöjat att ett särskilt område i mygghjärnan aktiveras när de känner doften av människa.

– Centrat i hjärnan som aktiverades när man stimulerade med människodoft skiljer sig från delen som reagera när vi stimulerade med djurdofter, förklarar Rickard Ignell, forskare i kemisk ekologi.

Varför det här är en viktig upptäckt kan du höra i klippet ovan.