Robert Zatorre är en av världens ledande hjärnforskare. Foto: TT/SVT

Ny studie kan revolutionera forskning om inlärning

Publicerad

Olika människor kan behöva olika slags undervisning för att lära sig samma sak. Det visar ny forskning. Bilder av hjärnan visar att lärandet är en individuell process hos varje person och att vi i framtiden kanske måste tänka om helt när det gäller inlärning.

Hjärnan byggs om varje gång vi lär oss nya saker. Och den byggs om på olika sätt hos olika personer, även vid dom tillfällen när exakt samma sak lärs ut på exakt samma sätt. Det visar forskning om inlärning av musik och språk.

– Det finns så många barn som är frustrerade över att de misslyckas med att lära sig olika saker och troligen beror det på att den inlärning som fungerar för det ena barnet kansket inte fungerar för det andra, förklarar hjärnforskaren Robert Zatorre.

Beror på hjärnans mönster

Robert Zatorre är en av världens ledande hjärnforskare. I dagarna har han varit på Sverigebesök bland annat för att träffa andra forskare på Karolinska institutet.

– Vad som är intressant nu inom hjärnforskningen är att vi kan titta på mönster i hjärnan om hur inlärning fungerar, förklarar han.

– Och vi kan se att vissa mönster är optimala för vissa typer av inlärning medan andra mönster passar bättre för annan typ av inlärning och det kan förstås få konsekvenser för hur män tänker om inlärning i framtiden.

Individuell process

Läraren Anne-Marie Körling har bloggat om skolan och inläring i många år. Hon tycker att forskningen är fascinerande. Vi träffar henne när hon besöker Skapaskolan i Huddinge som arbetar med att ge varje elev särskild uppmärksamhet.

– Om vi vill komma åt elevernas kunskapsbildande så måste vi lyssna mycket mer på deras egna berättelser, deras sätt att närma sig det innehåll som vi ger i vår undervisning och lyssna på frågorna som de ställer, säger Anne-Marie Körling.

Studier av människors hjärnor visar alltså att lärandet är en högst individuell process.

– Två personer som har exakt samma utbildning har alltså inte samma ombyggnad i hjärnan, förklarar Robert Zatorre. Nu måste vi fortsätta att studra olikheterna i hjärnornas sätt att bygga om sig och så småningom kan vi förhoppningsvis hitta ett sätt att få undervisning anpassad till varje enskild individ.

– Jag tror inte att det handlar om att göra väldigt stora förändringar, säger Anne-Marie Körling. Jag tror att det handlar om att våga närvara när barn berättar om hur de förstår. Och det kan handla om microsekunder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer