Ny substans får cancerceller att explodera. Foto: Sara Sundstedt/SVT Design/TT

Ny substans får cancerceller att explodera

Forskare vid Karolinska Institutet har upptäckt en liten läkemedelsliknande molekyl som kan få hjärntumörer att bokstavligen explodera. När möss fick substansen bromsades tillväxten av deras tumörer och överlevnaden förlängdes.

Varje år drabbas ungefär 400 personer av glioblastom i Sverige. Det är den mest aggressiva typen av hjärncancer. Trots kombinationsterapier med kirurgi, strålning och kemoterapi är den genomsnittliga överlevnaden bara 15 månader. Forskarna står därför inför en stor utmaning att hitta bättre behandlingsmetoder mot den här typen av elakartad hjärntumör.

I dag publiceras en helt ny metod i den vetenskapliga tidskriften Cell. Det är forskare vid Karolinska Institutet som har upptäckt att substansen Vacquinol-1 kan spränga cancercellerna.

Cancercellerna sprängs av membranbubblor

– Molekylen stimulerar cancercellen att knoppa av sitt cytoplasmatiska membran in i cellen så att membranet som tidigare omringade den i stället bildar små bubblor inuti cellen. Till slut blir det så många bubblor att cellen inte har tillräckligt med membran kvar och då sprängs den och dör, säger Patrik Ernfors, professor i vävnadsbiologi och en studiens författare.

Forskarteamet transplanterade in mänskliga glioblastomceller i möss som sedan fick äta Vacquinol-1 i fem dagar.

Sex av åtta möss som fick substansen levde fortfarande efter 80 dagar. Kontrollgruppens möss som inte behandlades, levde i snitt i 30 dagar. Enligt forskarna är molekylen cirka 70 gånger mer kraftfull än nuvarande kemoterapi för att döda glioblastomceller.

70 gånger mer kraftfullt än kemoterapi

– Upptäckten är viktig därför att den identifierar en helt ny mekanism för cancerbehandling. Ett eventuellt läkemedel baserat på den här principen skulle alltså angripa glioblastom på ett helt nytt sätt, och den skulle kanske även kunna fungera vid annan cancersjukdom, säger Patrik Ernfors.

Hur kommer det sig att molekylen inte spränger andra celler än just cancercellerna?

– Den här mekanismen är unik för cancerceller. När gliacellerna i hjärnan förvandlas till cancerceller så får de en förvärvad överkänslighet mot vakuolisering, alltså att det bildas så många membranbubblor att cellen till slut sprängs. Ursprungscellerna i hjärnan  har inte den överkänsligheten och därför är det ingen risk att de också exploderar av den här molekylen.

Forskarna hoppas kunna starta en första klinisk prövning under de kommande 18 månaderna.

Mest aggressiv

• Hjärnan består av nervceller (neuron) och stödjeceller (gliaceller).
  • Vid glioblastom har en gliacell omvandlats till en cancercell på grund av förändringar i cellens arvsmassa.
  • Glioblastom räknas som en av de svåraste cancerformerna av dem alla.
  • I dag behandlas patienterna med kirurgi, strålning cellgifter. Men även med den mest aggressiva behandlingen överlever patienterna i snitt bara 15 månader.
  • Det vanligaste symtomet är huvudvärk, illamående och kräkningar.
  • Varje år får cirka 1.100 svenskar diagnosen hjärntumör där glioblastom ingår.

Källor: Nationalencyklopedin, Cancerfonden. (TT)