Skönheten av Loulan är en av de mest välbevarade mumierna från området. Foto: Wenying Li, Xinjiang Institute of Cultural Relics and Archaeology

Ny forskning visar det okända ursprunget av mumier i Kina

Gåtan om de 4000 år gamla mumierna med västerländskt utseende från öknen i Kina har nu fått nytt ljus kastat över sig. Ny forskning visar att de inte invandrade till Kina, utan har levt isolerade på samma plats i tusentals år.

Ett hundratal mumier med säregna och västerländska utseenden hittades i Taklamakanöknen i Xinjiang-provinsen i nordvästra Kina i början på förra århundradet.

– De här mumierna är exceptionellt välbevarade tack vare det torra klimatet, säger Richard Holmgren, arkeolog med fokus på Mellanöstern och Kaukasus.

Låg begravda i båtar

Mumierna som daterats till omkring 2000 före Kristus under bronsåldern låg begravda i båtformade kistor på spektakulära gravplatser under pålar som stod rätt upp i skyn. Fynden har länge förbryllat forskare. “Var kom dessa människor ifrån?”

– Det man reagerade tidigt över är att de inte har kinesiskt utseende, utan kaukasiskt, säger Richard Holmgren.

Forskarna spekulerade om de var ett indoeuropeiskt folk som hade immigrerat till den delen av Kina från väst. Men forskare har nu gjort en genetisk undersökning av fem individer och kan konstatera att de kan komma från den plats där de låg begravda.

–  Studien visar att det är en helt isolerad genpool och det är ju väldigt intressant. Det här folket är helt enkelt ingen grupp som invandrat, åtminstone inte under de senaste 10 till 11 000 åren, säger Richard Holmgren.

”Det kanske var lite som amishfolket”

Andra folkgrupper runtomkring har en genetisk mix i sitt dna. Därför är det förvånande att dessa mumier inte hade det.

– De kanske var lite som amishfolket och hade en rigoröst religiös föreställningsvärld och gärna inte blandade sig med någon annan, säger Richard Holmgren.

Men trots att människorna var genetiskt isolerade så var de inte kulturellt avskärmade.

– De var oväntat kosmopolitiska. Vi kan se att de har tagit upp vävnadsteknik västerifrån, de har importerat hirs österifrån och de har tagit till sig olika stildrag och utseende på gravkonstruktioner. Så vi kan se att de har interagerat med omkringliggande folk, säger Richard Holmgren.

Studien är publicerad i tidskriften Nature.

Det gåtfulla folket

Till forskarnas förvåning upptäckte de att mumierna tillhör en population som kallas Ancient North Eurasian, ANE. De är ättlingar till en folkgrupp som fram till den senaste istiden var spridda över delar av nordöstra Asien.

– Arkeologer har länge sökt efter ANE-populationer för att bättre förstå det inre Asiens genetiska historia. Nu har vi hittat en på ett mycket oväntat ställe, skriver studiens huvudförfattare Choongwon Jeong, professor i biologi vid universitetet i Seoul i ett pressmeddelande.