De svenska forskarna har upptäckt att astrocyterna kan ombildas till nya nervceller. Foto: Jens Magnusson

Forskare: ”Vi kan göra nya hjärnceller”

Svenska forskare har lyckats få vanliga celler att ombildas till nervceller i hjärnan. En upptäckt som kan revolutionera behandling av demenssjukdomar och Parkinsons sjukdom.

Det finns flera sjukdomar som innebär att man förlorar hjärnceller, till exempel stroke, Alzheimer och Parkinsons sjukdom. Nu har svenska forskare vid Karolinska institutet i Solna upptäckt att en sorts vanliga, så kallade stödjeceller i hjärnan, faktiskt kan ombildas till nervceller.

Förvånande upptäckt

– Vi blev väldigt förvånade när vi såg att en typ av stödjeceller som finns i hjärnan också kan bilda nya nervceller under vissa betingelser, säger Jonas Frisén, professor i cell- och molekylärbiologi. Vi blev också väldigt upphetsade när vi förstod att hur det här regleras och då vi faktiskt kunde slå på nervcellsnybildningen i friska möss.

I vanliga fall bildas nästan inga nya nervceller i hjärnan. Men om man drabbas av en stroke i ett områden där det finns stamceller så kan nya nervceller faktiskt bildas. Men nu har Jonas Frisén och hans doktorand Jens Magnusson funnit en oväntad källa till nya nervceller i den vuxna hjärnan, en typ av stödjecell som kallas astrocyt. Genom att noggrant studera tunna snitt av mushjärnor har forskarna kunnat förstå hur det går till när astrocyterna ombildas till nervceller och därmed också hur de själva kan sätta fart på nybildningen av nervceller.

Kan lösa Parkinsongåtan

Resultaten som publicerats i den framstående tidskriften Science under torsdagskvällen är även glädjande för den mänskliga hjärnan. Enligt forskarna kan de till och med vara lösningen på några av vår tids stora folksjukdomar.

– Det är ju förstås väldigt lockande att tänka att kanske kan man ersätta förlorade nervceller vid till exempel Alzheimer eller Parkinsons sjukdom. Vi är väldigt långt ifrån att göra det men det här pekar på ett lite nytt sätt att närma sig det målet, säger Jonas Frisén.