Sydafrikanska Ontlametse Phalatse är ett av barnen som lider av sjukdomen progeria. Foto: Scanpix

Nya rön kan stoppa hastigt åldrande

Vid sju års ålder kan barnen se ut som skalliga 70-åringar med ålderskrämpor. Ofta dör de i slaganfall eller hjärtinfarkt innan de når tonåren.

Nu har svenska forskare funnit att sjukdomen progeria – accelererat åldrande – kan bromsas.

– Om man kan upptäcka de här barnen tidigt, och kan behandla dem från början, så finns det stora möjligheter till att de kan leva längre, säger professor Martin Bergö vid Sahlgrenska akademin i Göteborg.

Studien, som publiceras i tidskriften Science, visar att om ett specifikt enzym hämmas kan sjukdomen stoppas. Rönen har tagits fram via omfattande tester på möss och odlade celler från barn med progeria.

– Sjukdomssymtomen uteblev nästan helt när enzymet hämmades, säger Martin Bergö.

Ovanlig sjukdom

Sjukdomen är mycket ovanlig och inte ärftlig. Endast ett par hundra barn i hela världen är drabbade. Forskarna i Göteborg samarbetar nu med ett universitet i Singapore som tagit fram två möjliga mediciner.

-Ser vi inga kraftiga biverkningar när vi testar läkemedlen på möss kan de komma att testas på barn inom en inte alltför avlägsen framtid, säger Bergö.

Löser åldrandets gåta?

I början av 2000-talet upptäcktes genmutationen som ligger bakom progeria. Sedan dess har forskare hoppats lösa gåtan om människans naturliga åldrande. Proteinet prelamin A, som orsakar genmutationen, produceras även i små mängder hos äldre.

– Men om det sedan bidrar till normala gamlingars åldrande eller inte – det kommer det ta lång tid att ta reda på. I vilket fall som helst ser vi hur den här sjukdomen fungerar som ett fönster in i vårt normala åldrande, säger Martin Bergö.

Även olikheterna mellan progeria och normalt åldrande är intressanta.

– Barnen blir inte dementa och de får inte cancer. Det är också något vi kommer att studera närmare, säger Martin Bergö.