Stora framsteg inom cancerforskningen har gjorts: Ett blodprov för cancer. Foto: TT

Nytt blodprov för att hitta cancer väcker hopp

Stora framsteg inom cancerforskningen har gjorts: Ett blodprov för cancer.

– Enormt spännande, säger experter i Storbritannien.

Det är en grupp på Johns Hopkins University som har testat en metod som kan upptäcka åtta vanliga former av cancer, skriver BBC.

I studien testades 1.005 patienter som hade cancer i livmodern, levern, magen, bukspottskörteln, matstrupen, tjocktarmen, lungan eller bröstet.

I 70 procent av fallen hittade man cancern med blodprovet.

”Enorm inverkan på cancerdödligheten”

Provet söker efter mutationer, som ofta uppstår i samband med cancer, i 16 gener och efter åtta sorters proteiner som släpps ut från tumören

Tanken nu är att blodprovet ska tas årligen och på så vis upptäcka cancer i ett så tidigt skede som möjligt för att kunna rädda liv. Detta genom att upptäcka spår i blodet som tumörer har lämnat.

– Att upptäcka det tidigt är avgörande, och resultaten är enormt spännande. Jag tror att detta kan ha en enorm inverkan på cancerdödligheten, säger läkaren Cristian Tomasetti på Johns Hopkins University till BBC.