Nytt medel kan förebygga hudcancer

Ett ämne som gör dig brun – samtidigt som din hud skyddas mot den skadliga mot UV-strålningen. Det har forskare från USA lyckats få fram och hoppas nu att det ska förebygga hudcancer.

Sommar och sol kan innebära en ökad risk för att UV-strålningen skadar vår hud; något som i förlängningen kan leda till hudcancer.

Förra året diagnostiseras nästan 4000 personer i Sverige med malignt melanom, den vanligaste hudcancerformen. Sjukdomen drabbar framförallt människor med ljus hy, och rödhåriga är extra utsatta.

Skyndar på hudens UV-försvar

Men kanske är nu amerikanska forskare ett superskydd på spåren. Redan 2006 identifierade samma forskargrupp en typ av ämne som triggar igång hudcellernas produktion av ett mörkt pigment, som är vårt bästa skydd mot UV-strålning.

2006 lyckades man bara trigga den här produktionen på möss, men nu, 11 år senare har man fått det att fungera även på mänsklig hud, som är betydligt tjockare än musens.

Pigmenteringen med det här nya ämnet är exakt likadan som pigmenteringen man får av UV-ljuset från solen, men utan att vår arvsmassa skadas, enligt forskarna.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Cell Reports.

– Vi är spända på möjligheten att framkalla den här mörka pigmenteringen på mänsklig hud, utan att huden utsätts för UV-strålning, säger David E. Fisher, professor i dermatologi vid Harvard Medical School och en av forskarna bakom studien.

Aktiverar pigmentering

Det forskarna har gjort är att de tagit fram ett ämne, en sorts molekyl, som når långt in i huden och hindrar produktionen av ett protein som kallas SIK. Sedan tidigare vet man att när de här SIK-nivåerna faller, aktiveras pigmentering hos möss.

I experiment på möss och på bitar av mänsklig hud, kunde man se hur huden blev mörkare och mörkare. Man stoppade helt enkelt in ämnet i en neutral vätskelösning och droppade på mössens ryggar kontinuerligt över åtta dagar.

Framtidens brun-utan-sol eller cancerskydd?

Innan man kan hitta ett användningsområde för ämnet krävs dock fler tester, menar David E. Fisher.

– Vi behöver göra fler kontrollstudier vilket alltid är nödvändigt när man vill ta fram nya medel för behandling, men det är möjligt att det här kan leda till nya sätt att skydda sig mot skador som till exempel att cancer uppkommer, som kan komma från UV-strålningen, säger han.

Johan Hansson, överläkare och professor vid Institutet för onkologi-patologi vid Karolinska Institutet och som forskar på hudcancer, tycker att det är ett intressant tillvägagångssätt, men håller med om att mer tester krävs.

– Jag tycker det här är jätteintressant, och att angreppssättet är spännande: att försöka trigga hudens eget UV-skydd. Nu är det viktigt att ta reda på hur mycket det verkligen skyddar mot UV-strålning, och det krävs också att man testar det mer och tittar efter eventuella biverkningar, och sådant tar tid, kanske åtskilliga år. I första hand kan det bli värdefullt för personer som man redan vet har extra känslig hud, säger han.