Nytt rymdfynd: Det finns vatten på månen

Forskare har hittat bevis för att det finns vattenmolekyler på månen.

– Det här är ju väldigt stort och intressant, säger forskaren Alexis Brandeker om upptäckten.

Forskare har för första gången hittat övertygande bevis för att det existerar vatten på månen, rapporterar internationella medier. Tidigare utgick man från att månens yta var torr, men på 1990-talet fann man tecken på att det fanns is på månen.

2009 gjorde en indisk rymdfarkost fynd som tydde på att det skulle kunna finnas vatten på månytan. Nu har forskare vid Nasas Goddard Space Flight Center i Maryland funnit bevis för vatten genom att analysera de våglängder som reflekteras från månens yta.

Upptäckten kan få stor betydelse för framtida expeditioner till månen.

– Att det finns vatten på månen innebär att man slipper ta med sig vatten och det är väldigt värdefullt, särskilt om man vill ha en lite mer permanent bas på månen. Vatten är ju viktigt inte bara för astronauter utan går även att använda för bränsletillverkning, säger Alexis Brandeker, astrobiolog på Stockholms Universitet.

Finns ännu oklarheter

I dag måste allt vatten som tas med på en rymdfarkost återanvändas och behållas ombord.

– Det är exempelvis så man gör på den Internationella rymdstationen och det innebär att det blir mycket att ta med sig.

Ännu återstår dock flera frågetecken, bland annat gällande i vilken form vattenmolekylerna är lagrade och hur djupt ner i marken källorna finns. För att besvara dessa frågor krävs det att astronauter skickas till månen med uppdraget att borra efter vatten. Detta skulle kunna bli verklighet 2024, då Nasa planerar att sända en expedition med två astronauter till månen.