Foto: NASA

Omöjligt förutsäga nästa asteroidnedslag

Det är helt oförutsägbart när nästa asteroid dundrar ner på jorden. Asteroider slår ner på jorden helt slumpmässigt, visar forskare vid Lunds universitet och ETH Zürich i en ny studie.

Frågan om det finns någon regelbundenhet i asteroidnedslag är av högsta intresse, eftersom de kan leda till katastrof och massdöd på jorden. År 2015 hävdades i en studie att det finns en periodicitet på 26 miljoner år, men det resultatet sågas i den nya studien från Lund och Zürich.

– I vår studie kan vi se att asteroider inte träffar jorden med ett periodiskt intervall på 26 miljoner år, eller någon period alls för den delen, säger Sanna Alwmark, geolog vid naturvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet i ett pressmeddelande.

Utgångspunkten i den nya studien är asteroidnedslag på jorden de senaste 500 miljoner åren. De som man vet den exakta åldern på har samlats i en databas som analyserats statistiskt. Resultatet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.