Den vilda kaffesorten Sierra Leone är en av arterna som riskerar utrotning Foto: Aaron Davis Royal Botanic Gardens Kew

Över hälften av världens vilda kaffearter kan försvinna

Enligt en ny studie riskerar 60 procent av alla vilda kaffesorter utrotning. Det är problematiskt enligt forskarna, eftersom det vilda kaffet är viktigt för att vi ska kunna utveckla kaffet vi dricker.

Kaffe är idag en av de viktigaste handelsvarorna globalt och det odlas kommersiellt på många håll i tropikerna. Men kaffe växer naturligtvis även vilt och de vilda sorterna är ursprunget till det kaffe man utvecklat för försäljning på plantagerna.

Kaffeplantor får utstå många hot som torka, skadedjur och svampsjukdomar. För de vilda arterna medför också befolkningsökning och anspråk på mark ett problem.

Motståndskraftigt kaffe

– Bland de kaffearter som hotas av utrotning finns sådana som har potential vid förädling och utveckling av framtidens kaffe, inkluderat resistens mot sjukdomar och förmåga att klara av förvärrade klimatförhållanden, säger Aaron Davis, kaffeforskare vid Royal Botanic Gardens, Kew och en av forskarna bakom studien, till The Guardian.

Av 124 kända vilda kaffesorter har flera av dem naturliga egenskaper som skulle kunna möjliggöra motståndskraftigare kaffesorter. De vilda kaffeplantorna kan därför vara viktiga för utvecklingen av det kommersiella kaffet, ifall till exempel torka eller sjukdomar skulle skada stora delar av kaffeodlingarna.

”Utarmar vår planet”

Kristoffer Hylander, professor i landskapsekologi vid Stockholms universitet, ska snart bege sig ut i Etiopiens kaffeskogar för att undersöka svampsjukdomar som drabbar plantorna. Han tycker att studiens resultat är oroande men att förädlingsaspekten är intressant.

– Studien är väl genomförd av framstående forskare och resultaten tyder ju tyvärr på att vi håller på att utarma vår planet. Utöver det är forskarnas övergång från hotet till möjliga tillämpningar på det kaffe vi faktiskt dricker väldigt spännande, säger Kristoffer Hylander.

Möjliga lösningar

För att rädda de vilda kaffesorterna menar forskarna att man behöver upprätta fröbanker, där man sparar plantor så att de inte dör ut helt. Man behöver också komma på sätt att minska avskogning och uppmuntra till återplantering av skog. Samt upprätta eller förstärka skyddsområden där vilt kaffe växer.

Studien publicerades i Science Advances och Global Change Biology.