Planeten som är en jättediamant

De brittiska kronjuvelerna torde inte vara mycket värda i relation till detta: Astronomer har funnit en hel planet som är en enda enorm diamant.

Den ligger 4000 ljusår bort. Planetens omloppsbana är 600 000 kilometer i diameter. Den snurrar runt en kraftigt radioaktivt strålande neutronstjärna.

Men det som gör den speciell är att hela planeten är en enorm diamant, uppger nu en grupp astronomer från universiteten i Melbourne, Hawaii och Manchester. De har nämligen granskat den avlägsna himlakroppen, och studien publiceras nu i tidskriften Science.

Pulsar med undantag

Studien började med att man granskade den avlägsna neutronstjärnan som jättediamanten snurrar kring. Det är fråga om en så kallad pulsar, alltså en snabbt snurrande neutronstjärna. Sådana brukar inte ha planeter snurrande kring sig, men den här pulsaren visade sig vara ett undantag.

Runt pulsaren fann man nämligen att det cirkulerade en mycket speciell planet: en diamant fem gånger så stor som jorden, en diamant som en diamanthandlare skulle klassa med måttet tio miljarder biljoner biljoner karat.

Spår av vit dvärg

Det är planetens höga densitet som fått forskarna att dra slutsatsen att planeten måste utgöras av diamant. Hur en planet med så hög densitet har bildats är forskarna ännu inte säkra på, men man tror att det kan vara fråga om kristallina spår av en vit dvärgstjärna. I vilket fall som helst hör det sannolikt till ovanligheterna att den här typen av planeter uppstår, menar forskarna.

Hur planeten ser ut i praktiken vågar inte forskarna spekulera om, men den påminner nog inte i sin nuvarande form om det vi ser hos juveleraren.

– Jag ser inte precis framför mig att den ser ut som någon gnistrande blänkande diamant, säger Benjamin Stappers vid University of Manchester.

Diamantplaneten ligger stjärnbilden Ormen och planetens stora avstånd till jorden torde innebära att denna planets diamanthandlare – trots allt – kan dra en lättnadens suck. Diamant är och förblir exklusivt här på Tellus.

Linus Brohult