Foto: Scanpix

Därför har flickor språkligt övertag

Ett speciellt protein i hjärnan gör att flickor är tidigare än pojkar i språkutveckling.

Flickor har mer av ett visst protein i hjärnan jämfört med pojkar. Forskarna tror nu att det är förklaringen till varför flickor tar till sig språket tidigare än pojkar.

När råttungar kommer bort från sin mamma eller sina syskon piper de med ett ljud som är så högt att vi människor inte kan höra det.

Hanarna piper högst och blir således hämtade av mamman först.

Påverkar språkutvecklingen

När forskare vid University of Maryland, USA, undersökte saken visade det sig att hanarna har nästan dubbelt så mycket av ett speciellt protein, Foxp2, i de delar av hjärnan som förknippas med vokalisering.

Sedan tidigare är proteinet känt för att påverka språkutvecklingen hos människor och vokalisering bland fåglar och andra djur.

”Det kommunikativa könet”

Forskarna manipulerade sedan nivåerna av Foxp2 hos råttorna. Helt plötsligt lät hanarna som honor, och vice versa. Och nu var det honorna som blev hämtade först.

Sedan mätte forskarna nivåerna av Foxp2 hos en grupp barn. Men till skillnad från råttor, var det flickorna som hade mest Foxp2.

– Först kan man tro att resultaten inte går ihop, men hos både råttor och människor hittade de högst nivåer av Foxp2 hos det mest kommunikativa könet, säger Cheryl Sisk vid Michigan State University i en oberoende kommentar.

Studien publiceras i The Journal of Neuroscience.